Seminar Faciliteren van docenten(teams) bij blended learning

Datum: 18 MEI 2017 

Hoe faciliteer je docenten(teams) bij blended learning? Doe je dat top-down of juist bottom-up? Hoe pakken onderwijsinstellingen dit aan en wat zijn hun lessons learned? De SIG Blended learning organiseerde op donderdag 18 mei 2017 een SURFacademy-seminar waar je antwoorden op deze vragen kreeg.

Datum
18 mei 2017
Tijdstip
09:30-12:00
Locatie
SURF, Utrecht
Kosten
Gratis
Voorkennis nodig?
Nee
Type onderwerp
Praktische vaardigheden
Soort bijeenkomst
Seminar

Tijdens dit seminar stond het faciliteren van docenten(teams) bij blended learning centraal, belicht vanuit het ondersteuners-  en vanuit het docentenperspectief. Voor ieder wat wils dus!

Presentaties

Programma

09:00 - 09:30 uur Inloop
09:30 - 10:00 uur

Welkom & presentatie onderzoek stimuleren en faciliteren online en blended onderwijs
Kris Stabel van onderzoeksbureau RISBO (EUR) nam ons mee in het onderzoek wat RISBO in opdracht van SURF heeft uitgevoerd. Dit vergelijkende onderzoek richt zich op de wijze van stimuleren en faciliteren van online en blended learning in het hoger onderwijs. In deze presentatie gaf het RISBO een overview van de aanpakken van twee hogescholen en twee universiteiten.

10:00 - 10.45 uur Sessieronde 1. Je had keuze uit:
1. 

Workshop: Blended coach - sterkste schakel bij invoering blended leren
Aan het begin van schooljaar 2016-2017 heeft het Deltion College vanuit haar programmalijn leren met ICT Blended Coaches aangesteld. Deze leraren gaan teams begeleiden bij de onderwijsontwikkeling en inspireren hen met mogelijkheden van Blended Leren. De Blended coach is voor de teams de procesbegeleider in het verblenden van onderwijs en helpt hen de juiste stappen te zetten in dit proces van onderwijsvernieuwing.

Tijdens deze workshop liet Jaap Jan Vroom van het Deltion College je kennismaken met het hoe en waarom van deze Blended coaches en kreeg je zicht op het trainingsprogramma (beschikbaar gesteld als open leermateriaal). De volgende stelling werd met elkaar besproken: "Deze vorm van werken met blended coaches is geschikt om teams te professionaliseren in het vorm geven van onderwijsinnovatie".

Doelgroep: Ondersteuners van blended learning

2. 

Workshop: 10 tips voor succesvolle implementatie van blended learning
Steeds meer hogescholen en universiteiten kiezen voor een modern LMS (Learning Management System). Een LMS maakt het mogelijk om bestaande onderwijsvormen te faciliteren en nieuwe onderwijsvormen te creëren, denk aan blended learning. De keuze voor een nieuw LMS is een eerste stap. Maar hoe zorg je ervoor dat het gekozen LMS ook succesvol wordt geïmplementeerd binnen je instituut?

In deze workshop lieten Fleur Deenen en Rob van Stratum zien hoe Fontys Hogeschool ICT deze uitdaging is aangegaan en kreeg je 10 tips voor een succesvolle LMS-implementatie. Enkele best practices passeerden de revue en was er ruimte voor kennisuitwisseling.

Doelgroep: Ondersteuners van blended learning en docenten

3.

Presentatie: Blended learning bij de Universiteit Leiden
Sonja Wagenaar presenteerde de manier waarop drie opleidingen bij de Universiteit Leiden met blended learning aan de slag zijn gegaan. Iedere opleiding heeft dat op zijn eigen manier gedaan met gebruik van verschillende strategieën. Zij hebben dat wat gebruikt wordt in de blends in een model met vier onderwijskundige thema's gecategoriseerd. In deze presentatie deelde Sonja de lessons learned.

Doelgroep: Ondersteuners van blended learning

4. 

Workshop: Ontwerp je eigen blend! Let op: deze workshop duurt 2 rondes
In deze workshop ging je aan de slag met het blended maken van je eigen onderwijs. Onder begeleiding van Bianca van der Aalst van de TU Eindhoven en Esther Christenhuis van het UMC Utrecht doorliep je een aantal stappen om zo tot een blended ontwerp te komen. Je leerde het (her)ontwerpen van je onderwijs op een gestructureerde manier aan te pakken en ging naar huis met een concreet plan voor je eigen blended onderwijs.

Doelgroep: Docenten

Let op: deze workshop duurt 2 rondes!
10:55 - 11:40 uur Sessieronde 2
11:40 - 12:00 uur Plenaire afsluiting

 

Voor wie?

Het seminar was bedoeld voor docenten die blended onderwijs willen leren ontwerpen en ondersteuners die docenten(teams) willen faciliteren bij het inzetten van blended learning.