Seminar Challenge day 2017: de modulaire leeromgeving in de praktijk

Datum: 28 SEP 2017 

Tijdens de Challenge day 2017 op donderdag 28 september in CineMec Utrecht liet SURF zien hoe een modulaire leeromgeving in de praktijk werkt. Dat deden we aan de hand van een use case, waarin 8 leveranciers in pilotvorm hun producten gekoppeld hebben aan de SURF-demo-omgeving van de modulaire leeromgeving.

Datum
28 sep 2017
Tijdstip
09:15-17:15
Locatie
Cinemec, Utrecht
Kosten
geen
Voorkennis nodig?
Nee
Soort bijeenkomst
Seminar

Bekijk de sheets van de presentaties

Het programma was opgebouwd rond de use case, de cursus. Per module presenteerden de leveranciers de resultaten van hun pilots en delen de cursusontwikkelaars en cursisten hun ervaringen met het werken in een modulair opgebouwde omgeving vanuit het perspectief van de docent en student. Alle modules werden afgesloten met de mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie.

9.15 uur Inloop en koffie
9.45 uur Opening door Nico Juist, dagvoorzitter
Presentatie opening (pdf)
10.00 uur

Tools en ervaringen uit module 1

11.00 uur Pauze
11.30 uur

Tools en ervaringen uit module 2

12.30 uur Lunchpauze & markt
13.30 uur Intermezzo Learning analytics (presentatie, pdf)
14.00 uur

Tools en ervaringen uit module 3

15.00 uur Pauze
15.30 uur

Tools en ervaringen op basis van toets en beoordeling

16.30 uur Plenaire afsluiting door Marieke de Wit over Lessons learned (pdf)
16.45 uur Borrel

 

Modulair opgebouwde leeromgeving

Onderwijsinstellingen hebben de ambitie om gepersonaliseerd en flexibel onderwijs aan te bieden, onderwijs dat zo goed mogelijk aansluit bij de leerbehoeften van de individuele student. Hiervoor is een leeromgeving nodig die eenvoudig aan te passen en uit te breiden is, zodat een onderwijsinstelling in kan spelen op de nieuwste ontwikkelingen in het onderwijs, beroepsdomeinen en technologie. Een modulair opgebouwd systeem, waarin tools en applicaties makkelijk te integreren en uit te wisselen zijn, lijkt de toekomst te hebben.

De challenge voor leveranciers

SURF heeft leveranciers uitgedaagd om onderwijsinstellingen te laten zien hoe hun producten bijdragen aan een flexibele leeromgeving door een pilot te doen in de SURF-demo-omgeving van de modulaire digitale leeromgeving. 8 leveranciers (zie verderop) zijn gestart met een pilot en koppelen hun producten aan de SURF-demo-omgeving (infographic) met behulp van de gangbare standaarden. Zij bouwen samen met SURF een modulaire digitale leeromgeving die bestaat uit diverse componenten.

Realistische use case

Op de Challenge day 2017 heeft SURF samen met de 8 leveranciers aan de hand van een realistische use case laten zien hoe de modulaire digitale leeromgeving in de praktijk kan werken. De use case is een door SURFnet ontwikkelde cursus in het kader van deze pilot en bestaat uit 3 modules. Cursisten (leden van de SIG DLWO) maken in de modules gebruik van de producten van de leveranciers, denk aan een feedback-tool, een videoplatform en een statistiek opdracht.

Wat kun je verwachten op de Challenge day?

Tijdens de Challenge day presenteerden de leveranciers de resultaten van hun pilots en deelden de cursusontwikkelaars en cursisten hun ervaringen vanuit het perspectief van de docent en student  met het werken in een modulair opgebouwde omgeving.

Vragen die deze dag centraal stonden:

  • hoe werkt de modulaire digitale leeromgeving precies voor docenten en studenten?
  • hoe gebruiksvriendelijk is de samengestelde modulaire leeromgeving?
  • wat is de meerwaarde voor het onderwijs?
  • hoe werken de verschillende standaarden?
  • hoe zijn de koppelingen gemaakt?
  • waar liepen leveranciers tegenaan bij het implementeren van de standaarden?

Deelnemende leveranciers

  • 12Change met Xerte Online Toolkits (component Leermaterialen ontwikkelen, beheren en delen)
  • Fringe Company met Onderwijs Online (component Leermaterialen ontwikkelen, beheren en delen)
  • I Hate Statistics met een op maat gemaakt online programma voor statistiek (Vrij beschikbare applicatie)
  • Kaltura met een video platform (component Multimedia)
  • Parantion met Scorion (component Onderwijsprocesbegeleiding)
  • Pluform met een online platform voor de begeleiding van studenten (component Stage en afstuderen)
  • Open Assessment Technologies (i.s.m. CITO) met TAO (component Toetsen)
  • Xebic met Gradework (component Inleveren en beoordelen van opdrachten)

Voor wie?

Deze bijeenkomst was interessant voor medewerkers in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs die zich bezighouden met de inrichting van de flexibele en persoonlijke leeromgeving of met flexibilisering van het onderwijs. De gebruikte use case is gebaseerd op het hoger onderwijs.

 

Meer informatie over de modulair opgebouwde digitale leeromgeving:

Neem contact op:

Lianne van Elk

Projectmanager

  • +31-887873689
  • Dit e-mailadres is afgeschermd. Activeer JavaScript om het te zien.
Laatste wijziging op 03 okt 2017