Seminar Challenge day 2017: de modulaire leeromgeving in de praktijk

Datum: 28 SEP 2017 

Tijdens de Challenge day 2017 op donderdag 28 september in CineMec Utrecht laat SURFnet zien hoe een modulaire leeromgeving in de praktijk werkt. Dat doen we aan de hand van een use case, waarin 8 leveranciers in pilotvorm hun producten gekoppeld hebben aan de SURF-demo-omgeving van de modulaire leeromgeving.

Datum
28 sep 2017
Tijdstip
09:15-17:15
Locatie
Cinemec, Utrecht
Kosten
geen
Voorkennis nodig?
Nee
Soort bijeenkomst
Seminar

Modulair opgebouwde leeromgeving

Onderwijsinstellingen hebben de ambitie om gepersonaliseerd en flexibel onderwijs aan te bieden, onderwijs dat zo goed mogelijk aansluit bij de leerbehoeften van de individuele student. Hiervoor is een leeromgeving nodig die eenvoudig aan te passen en uit te breiden is, zodat een onderwijsinstelling in kan spelen op de nieuwste ontwikkelingen in het onderwijs, beroepsdomeinen en technologie. Een modulair opgebouwd systeem, waarin tools en applicaties makkelijk te integreren en uit te wisselen zijn, lijkt de toekomst te hebben.

De challenge voor leveranciers

SURF heeft leveranciers uitgedaagd om onderwijsinstellingen te laten zien hoe hun producten bijdragen aan een flexibele leeromgeving door een pilot te doen in de SURF-demo-omgeving van de modulaire digitale leeromgeving. 8 leveranciers (zie verderop) zijn gestart met een pilot en koppelen hun producten aan de SURF-demo-omgeving (infographic) met behulp van de gangbare standaarden. Zij bouwen samen met SURF een modulaire digitale leeromgeving die bestaat uit diverse componenten.

Realistische use case

Op de Challenge day 2017 zal SURF samen met de 8 leveranciers aan de hand van een realistische use case laten zien hoe de modulaire digitale leeromgeving in de praktijk kan werken. De use case is een door SURFnet ontwikkelde cursus in het kader van deze pilot en bestaat uit 3 modules. Cursisten (leden van de SIG DLWO) maken in de modules gebruik van de producten van de leveranciers, denk aan een feedback-tool, een videoplatform en een statistiek opdracht.

Wat kun je verwachten op de Challenge day?

Tijdens de Challenge day presenteren de leveranciers de resultaten van hun pilots en delen de cursusontwikkelaars en cursisten hun ervaringen vanuit het perspectief van de docent en student  met het werken in een modulair opgebouwde omgeving.

Vragen die deze dag centraal staan:

  • hoe werkt de modulaire digitale leeromgeving precies voor docenten en studenten?
  • hoe gebruiksvriendelijk is de samengestelde modulaire leeromgeving?
  • wat is de meerwaarde voor het onderwijs?
  • hoe werken de verschillende standaarden?
  • hoe zijn de koppelingen gemaakt?
  • waar liepen leveranciers tegenaan bij het implementeren van de standaarden?

Deelnemende leveranciers

  • 12Change met Xerte Online Toolkits (component Leermaterialen ontwikkelen, beheren en delen)
  • Fringe Company met Onderwijs Online (component Leermaterialen ontwikkelen, beheren en delen)
  • I Hate Statistics met een op maat gemaakt online programma voor statistiek (Vrij beschikbare applicatie)
  • Kaltura met een video platform (component Multimedia)
  • Parantion met Scorion (component Onderwijsprocesbegeleiding)
  • Pluform met een online platform voor de begeleiding van studenten (component Stage en afstuderen)
  • Open Assessment Technologies (i.s.m. CITO) met TAO (component Toetsen)
  • Xebic met Gradework (component Inleveren en beoordelen van opdrachten)

Voor wie?

Deze bijeenkomst is interessant voor medewerkers in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs die zich bezighouden met de inrichting van de flexibele en persoonlijke leeromgeving of met flexibilisering van het onderwijs. De gebruikte use case is gebaseerd op het hoger onderwijs.

Programma

Het programma is opgebouwd rond de use case, de cursus. Per module presenteren de leveranciers de resultaten van hun pilots en delen de cursusontwikkelaars en cursisten hun ervaringen met het werken in een modulair opgebouwde omgeving vanuit het perspectief van de docent en student. Alle modules sluiten we af met de mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie.

9.15 uur Inloop en koffie
9.45 uur Opening door Nico Juist, dagvoorzitter
10.00 uur

Tools en ervaringen uit module 1

  • leverancierspresentaties Xerte Online Toolkits en Scorion TBL
  • presentatie van gebruikerservaring van de cursus (Robin Vos van Hogeschool Leiden)
  • vragen & discussie
11.00 uur Pauze
11.30 uur

Tools en ervaringen uit module 2

  • leverancierspresentaties I Hate Statistics en Pluform
  • presentatie van gebruikerservaring van de cursus (Fred de Vries van Saxion Hogeschool)
  • vragen en discussie
12.30 uur Lunchpauze & markt
13.30 uur Intermezzo Learning analytics
14.00 uur

Tools en ervaringen uit module 3

  • leverancierspresentaties Onderwijs Online en Kaltura
  • presentatie van gebruikerservaring van de cursus (Ton Gloudemans van Hogeschool Inholland)
  • vragen & discussie
15.00 uur Pauze
15.30 uur

Tools en ervaringen op basis van toets en beoordeling

  • leverancierspresentaties Open Assessment Technologies en Gradework
  • presentatie van gebruikerservaring van de cursus (Lianne van Elk, Marieke de Wit SURFnet)
  • vragen & discussie
16.30 uur Plenaire afsluiting
16.45 uur Borrel

 

Meer informatie over de modulair opgebouwde digitale leeromgeving:

Inschrijven en annuleren

Lees of je kunt deelnemen aan deze bijeenkomst. Aanmelden is niet vrijblijvend; lees de annuleringsvoorwaarden van SURFacademy-bijeenkomsten.