Seminar Peer feedback en peer assessment in online onderwijs

Datum: 09 OKT 2017 

Peer feedback en peer assessment zijn veelbelovend voor het persoonlijk en schaalbaar maken van online onderwijs. Door peers in te zetten blijft de begeleiding en toetsing van grote aantallen studenten uitvoerbaar voor docenten. In dit SURFacademy-seminar op 9 oktober hoor je wat hiervoor nodig is en hoe je dit op een goede manier inzet.

Datum
09 okt 2017
Tijdstip
12:30-16:30
Locatie
SURF, Utrecht
Kosten
Geen
Voorkennis nodig?
Nee
Soort bijeenkomst
Seminar

Wat is peer feedback en peer assessment?

Bij peer feedback reviewt niet de docent, maar één of meerdere medestudenten het werk van een student. Als studenten elkaar beoordelen met een cijfer, is sprake van peer assessment. Beide vormen zijn een belangrijk onderdeel van leren: om feedback te kunnen geven moet degene die het geeft zich ook verdiept hebben in de stof. Studenten moeten hier natuurlijk wel bij ondersteund en in begeleid worden.

Vraagstukken

Het toepassen van peer feedback en peer assessment leidt bij instellingen tot verschillende vragen, bijvoorbeeld: in welke online/blended onderwijscontext kan peer feedback goed worden ingezet? Wat is een goede didactische inbedding en hoe realiseer je die? Hoe kun je studenten motiveren en voorbereiden op hun rol? Hoe kom je tot een goede kwaliteitscyclus? SURF heeft over dit onderwerp de thema-uitgave Peer feedback en peer assessment (pdf) gepubliceerd; in dit seminar pakken we de draad verder op.

Voor wie?

De bijeenkomst is bedoeld voor beleidsmedewerkers en onderwijskundigen van onderwijsinstellingen en in het bijzonder voor instellingen die overwegen een projectvoorstel in te dienen voor de pijler Online onderwijs van de stimuleringsregeling Open en online onderwijs. Deze pijler staat dit jaar in het teken van peer feedback en peer assessment. Voor deelname aan het seminar gaan we ervan uit dat je de thema-uitgave Peer feedback en peer assessment (pdf) hebt gelezen en concrete interesse hebt om peer feedback of peer assessement in de toekomst in te zetten binnen het onderwijsproces.

Programma

12.30 uur Ontvangst en inloop
13.00 uur Opening door Janina van Hees, SURFnet
13.15 uur

Inleiding over peer feedback en peer assessment in online onderwijs
Van didactisch doel naar passende werkvorm en tools 
door Dominique Sluijsmans, Hogeschool Zuyd  

13.45 uur

Interactieve rotonde (4x15 min)
Je maakt kennis met de verschillende varianten van peer feedback en peer assessment.
Aan de hand van praktijkcases en discussies worden deze belicht.

  1. persoonlijk of anoniem feedback laten geven?
  2. student–studentfeedback of student–groep- of groep–groepfeedback?
  3. handmatig of automatisch toewijzen van peers?
  4. kwaliteitscontrole: steekproeven of arbitrage of zelfbeoordeling van peers?
14.45 uur

Pauze

15.15 uur

3 praktijkvoorbeelden
3 instellingen leggen uit in welke context zij peer feedback of peer assessment toepassen en welke tools zij hierbij gebruiken.  

  1. WeMediate – Vaardigheidsoefeningen voor rechten studenten (Bram Akkermans/Catalina Goanta van Universiteit Maastricht)
  2. i-Spot - Gespreksvaardigheden realistisch oefenen met de webcam
    (Jeroen Kuntze, Open Universiteit)
  3. Modelleer-Estafettes – Peer assessment in het vak Systeemmodellering
    (Pieter Bots of Els van Daalen, TU Delft)
16.00 uur

Kwaliteit van MOOC’s met peer feedback optimaliseren
door Julia Kasch, Open Universiteit (onder voorbehoud)

OU-promovenda Julia Kasch werkt aan praktische hulpmiddelen om online cursussen geschikt te maken voor grote aantallen studenten. Zo kan bijvoorbeeld met een MOOC-analysemodel vooraf gecontroleerd worden of de kwaliteit van de peer feedback in het MOOC-ontwerp goed geborgd is.

16.20 uur

Afsluiting

16.30 uur Borrel

 

Lees of je kunt deelnemen aan deze bijeenkomst. Aanmelden is niet vrijblijvend; lees de annuleringsvoorwaarden van SURFacademy-bijeenkomsten.