Challenge day 2018: samen werken aan onderwijsinnovatie

Datum: 27 SEP 2018 

Hoe wordt de modulaire leeromgeving 1 geheel en hoe kunnen tools peer feedback ondersteunen in online onderwijs? Dit zijn de uitdagingen van de vierde Challenge day op donderdag 27 september. Op deze dag delen marktpartijen hun oplossingen voor de uitdagingen waar instellingen in de praktijk tegenaan lopen.

Datum
27 sep 2018
Tijdstip
09:30-17:00
Locatie
Muntgebouw, Utrecht
Kosten
Geen
Voorkennis nodig?
Nee
Soort bijeenkomst
Seminar

Onderwijsinnovatie versnellen

Het doel van deze dag is samenwerking tussen marktpartijen/leveranciers en onderwijsinstellingen te bevorderen. SURF daagt daarvoor marktpartijen uit om samen te werken aan vraagstukken die bij meerdere instellingen centraal staan, om zo onderwijsinnovatie te versnellen. Want innoveren doe je samen.

2 challenges centraal

Naast een challenge op het gebied van de modulair opgebouwde leeromgeving, is er dit jaar ook een challenge voor leveranciers op het gebied van online onderwijs. Een toelichting op de 2 uitdagingen:

  1. Hoe wordt de modulaire leeromgeving 1 geheel: (visuele) integratievraagstukken
    Leveranciers delen hun ervaringen van de pilot waarin zij hun applicatie geschikt hebben gemaakt voor het uitwisselen van gegevens met andere onderwijsapplicaties. Zij hebben hiervoor relevante standaarden, zoals LTI, xAPI, LIS, OOAPI, SAML/VOOT geïmplementeerd en getest in de experimenteer-leeromgeving van SURF. Een ander belangrijk punt is de visuele integratie: hoe kun je docenten en studenten het gevoel te geven dat de modulaire leeromgeving één geheel is? 
  2. Hoe kunnen tools peer feedback en peer assessment ondersteunen in online onderwijs?
    Een aantal leveranciers van peerfeedbacktools en peerassessmenttools laten je op deze dag zien hoe hun product docenten in staat stelt peer feedback en peer assessment in te zetten in een online of blended onderwijscontext. De tools die zij presenteren zijn inzetbaar in uiteenlopende onderwijskundige scenario’s. Ook laten zij zien hoe de tool te integreren is binnen het bestaande applicatielandschap van de instellingen.

Voor wie?

Deze dag is bedoeld voor medewerkers in het mbo, hbo en wo die zich bezighouden met het inrichten van een modulair opgebouwde leeromgeving, met online of blended onderwijs of met flexibilisering van het onderwijs.

Programma

De challenges hebben we vertaald in 2 tracks. Deze kun je volgen in 3 sessierondes.

9.30 uur Inloop
10.00 uur Opening - Marieke de Wit (SURF)
10.30 uur

Keynote 'Alleen ga je snel, samen kom je verder' - Frank Kresin - Managing Director van het DesignLab van de Universiteit Twente

In zijn verhaal staat Frank stil bij het belang van samenwerking voor onderwijsinnovatie

11.00 uur Pauze
11.20 uur Sessieronde 1
 

Track 1 Tools voor peer feedback en peer assessment

  • Inleiding door SURF over peer feedback in online onderwijs; vooruitblik op programma; korte introductie panel   
  • 2 productpresentaties door leveranciers:
    - Peer feedback community (CSS Breda)
    - Peergrade (Peergrade)

Track 2 (Visuele) integratievraagstukken modulaire leeromgeving

  • Inleiding door SURF: wat heeft de challenge opgeleverd en vooruitblik op programma  
  • Presentaties van 3 leveranciers met producten in de samengestelde leeromgeving
    - FeedbackFruits
    - Uitgeverij Coutinho
    - Shareworks Solutions BV
12.30 uur Lunch en leveranciersmarkt
13.35 uur Sessieronde 2
 

Track 1 Tools voor peer feedback en peer assessment

  • Vervolg: 2 presentaties van leveranciers met producten voor peer feedback/peer assessment
    - Revisely (Revisely)
    - Peer Review (FeedbackFruits)
  • Inzoomen op de vraag van de instellingen: projecten in de stimuleringsregeling online onderwijs

Track 2 (Visuele) integratievraagstukken modulaire leeromgeving

  • Vervolg: presentaties van leveranciers met producten in de samengestelde leeromgeving
    - Drieam
  • Good practice van een instelling met integratie-leverancier
    - Universiteit van Amsterdam en Hogeschool van Amsterdam met InQdo
  • Paneldiscussie: wat levert het op en wat leren we hiervan?
14.35 uur Pauze
15.00 uur Sessieronde 3
 

Track 1 Tools voor peer feedback en peer assessment

  • Vervolg: 2 presentaties van leveranciers met producten voor peer feedback/peer assessment
    - PeerScholar (PeerScholar)
    - Scorion Peer Evaluatie (Parantion)
  • Discussie en wrap-up vanuit het panel: matcht het aanbod van tools met de vraag van de instellingen?

Track 2 (Visuele) integratievraagstukken modulaire leeromgeving

Visuele integratie: hoe kun je docenten en studenten het gevoel geven dat de modulaire leeromgeving één geheel is?

  • Scenario's voor visuele integratie door SURF
  • Do's and don'ts vanuit user-design perspectief
  • Een verhaal uit de praktijk: Hogeschool Inholland
  • Discussie en mogelijkheid tot vragen
16.05 uur Plenaire afsluiting
16.45 uur Borrel

 

Na deze dag

  • ben je op de hoogte van de uitdagingen rondom het integreren van onderwijsapplicaties in een modulair opgebouwde leeromgeving
  • weet je meer over de mogelijkheden van visuele integratie in een modulair opgebouwde leeromgeving
  • ken je een aantal tools die peer feedback en peer assessment mogelijk maken in online onderwijs

Inschrijven en annuleren

Laatste wijziging op 05 jul 2018