Challenge day 2018: samen werken aan onderwijsinnovatie

Datum: 27 SEP 2018 

Hoe wordt de modulaire leeromgeving 1 geheel en hoe kunnen tools peer feedback ondersteunen in online onderwijs? Dit waren de uitdagingen van de vierde Challenge day. Op deze dag deelden marktpartijen hun oplossingen voor de uitdagingen waar instellingen in de praktijk tegenaan lopen.

Datum
27 sep 2018
Tijdstip
09:30-17:00
Locatie
Muntgebouw, Utrecht
Kosten
Geen
Voorkennis nodig?
Nee
Soort bijeenkomst
Seminar

Onderwijsinnovatie versnellen

Het doel van deze dag was samenwerking tussen marktpartijen/leveranciers en onderwijsinstellingen bevorderen. SURF daagde daarvoor marktpartijen uit om samen te werken aan vraagstukken die bij meerdere instellingen centraal staan, om zo onderwijsinnovatie te versnellen. Want innoveren doe je samen.

2 challenges centraal

Naast een challenge op het gebied van de modulair opgebouwde leeromgeving, was er dit jaar ook een challenge voor leveranciers op het gebied van online onderwijs. Een toelichting op de 2 uitdagingen:

  1. Hoe wordt de modulaire leeromgeving 1 geheel: (visuele) integratievraagstukken
    Leveranciers deelden hun ervaringen van de pilot waarin zij hun applicatie geschikt hadden gemaakt voor het uitwisselen van gegevens met andere onderwijsapplicaties. Zij hadden hiervoor relevante standaarden, zoals LTI, xAPI, LIS, OOAPI, SAML/VOOT geïmplementeerd en getest in de experimenteer-leeromgeving van SURF. Een ander belangrijk punt was de visuele integratie: hoe kun je docenten en studenten het gevoel te geven dat de modulaire leeromgeving één geheel is? 
  2. Hoe kunnen tools peer feedback en peer assessment ondersteunen in online onderwijs?
    6 leveranciers van peerfeedbacktools en peerassessmenttools lieten op deze dag zien hoe hun product docenten in staat stelt peer feedback en peer assessment in te zetten in een online of blended onderwijscontext. De tools die zij presenteerden zijn inzetbaar in uiteenlopende onderwijskundige scenario’s. Ook lieten zij zien hoe de tool integreerde binnen het bestaande applicatielandschap van de instellingen.

Voor wie?

Deze dag was bedoeld voor medewerkers in het mbo, hbo en wo die zich bezighouden integratievraagstukken van de digitale leeromgeving, met online of blended onderwijs of met flexibilisering van het onderwijs, en die geïnteresseerd zijn in de functionaliteiten en specificaties van de verschillende tools die op markt beschikbaar zijn voor het inrichten van peer feedback en peer assessment.

Programma

De challenges waren vertaald in 2 tracks. Deze waren te volgen in 3 sessierondes.

9.15 uur Ontvangst
10.00 uur Opening 'Challenge day 2018: hoe slaan we er 'munt' uit?' (pdf)
door Marieke de Wit, projectmanager onderwijsinnovatie met ICT, SURF
10.30 uur

Keynote 'Alleen ga je snel, samen kom je verder' (pdf)
door Frank Kresin - managing director DesignLab, Universiteit Twente

11.00 uur Pauze en leveranciersmarkt
11.20 uur Sessieronde 1
 

Track 1 Tools voor peer feedback en peer assessment

Track 2 (Visuele) integratievraagstukken modulaire leeromgeving

12.30 uur Lunch en leveranciersmarkt
13.30 uur Sessieronde 2
 

Track 1 Tools voor peer feedback en peer assessment

Track 2 (Visuele) integratievraagstukken modulaire leeromgeving

14.30 uur Pauze en leveranciersmarkt
15.00 uur Sessieronde 3
 

Track 1 Tools voor peer feedback en peer assessment

  • Vervolg: 2 presentaties van leveranciers met producten voor peer feedback/peer assessment
    - Peergrade (pdf)
    - Parantion (Scorion) (pdf)
  • Discussie en wrap-up vanuit het panel: matcht het aanbod van tools met de vraag van de instellingen?

Track 2 (Visuele) integratievraagstukken modulaire leeromgeving

Visuele integratie: hoe kun je docenten en studenten het gevoel geven dat de modulaire leeromgeving één geheel is? Presentatie Frank Niesten, SURF (pdf)

16.05 uur Keynote 'Alle onderwijsvernieuwers onder één dak' (pdf)
door Roel Bellinga, Universiteit van Nederland en initatiefnemer van Eduhub, en,
door Thijs Gillebaart, mede-oprichter Grasple en mede-initiatiefnemer Eduhub
16.45 uur Borrel

 

Na deze dag

  • ben je op de hoogte van de uitdagingen rondom het integreren van onderwijsapplicaties in een modulair opgebouwde leeromgeving
  • weet je meer over de mogelijkheden van visuele integratie in een modulair opgebouwde leeromgeving
  • ken je een aantal tools die peer feedback en peer assessment mogelijk maken in online onderwijs

Contactgegevens leveranciers

We hebben de contactgegevens van de leveranciers voor je op een rij gezet. Handig als je nog een vraag hebt of meer wilt weten over een van bovengenoemde producten.

Leveranciers track 1: Peer feedback Leveranciers track 2: (visuele) Integratievraagstukken modulaire leeromgeving
CSS Breda (Peer Feedback Community)
- Maarten Stravers, maarten.stravers@cssbreda.nl
- Rens van den Berg, rens.van.den.berg@cssbreda.nl
FeedbackFruits (Peer review)
- Jan Hein Gooszen, janhein@feedbackfruits.com
PeerScholar
- Bob Hofman, bob@peerscholar.nl
Drieam (Qualtrics-koppeling)
- Bart Corbijn, bart@drieam.com
Revisely
- Jeroen Fransen, jeroen.fransen@revise.ly,
- Lizzy van Dijk, lizzy.van.dijk@revise.ly
Uitgeverij Coutinho (Online materiaal bij studieboeken)
- Michel van den Burg, burg@coutinho.nl
FeedbackFruits (Peer Review)
- Jan Hein Gooszen, janhein@feedbackfruits.com,
- Ewoud de Kok, ewoud@feedbackfruits.com
Shareworks BV (Buddycheck)
- Flip van Haaren, flip@shareworks.nl
Peergrade
- David Kofoed Wind, david@peergrade.io

Grasple
- Thijs Gillebaart, thijs@grasple.com

Parantion (Scorion)
- Robert Smeenk, robert.smeenk@parantion.nl,
- Roel Smabers, roel.smabers@parantion.nl
InQdo Integratie service
- Pieter Smit, pieter.smit@inqdo.com
Bekijk ook de hand-out (pdf) waarin de functionaliteiten van deze producten op een rij staan  

 

Leveranciers op de markt

I hate statistics (I hate statistics): Thijs Gillebaart, thijs@ihatestatistics.com
Pluform (Pluform): Marc Coenen, marc@pluform.com
Kaltura (Kaltura): Otto Larsen, otto.larsen@kaltura.com
Integrate-ed (Xerte Online Toolkit): Inge van Donkervoort, info@integrat-ed.nl

Laatste wijziging op 12 okt 2018