Leergang Ondersteunen van docenten bij onderwijsinnovatie met ICT: hoe richt je dit in?

van 18 SEP 2018 tot 22 JAN 2019 

Onderwijs ontwerpen is steeds meer een cocreatie tussen verschillende disciplines. Hoe kun je als onderwijsinstelling deze samenwerking van disciplines optimaal ondersteunen? In deze leergang analyseer je hoe de ondersteuning binnen je eigen instelling is vormgegeven, bespreek je casussen en maak je plannen voor doorontwikkeling.

Datum
18 sep 2018
20 nov 2018
22 jan 2019
Tijdstip
10:00-16:00
10:00-16:00
10:00-16:00
Locatie
Diverse locaties
Kosten
Kosteloos
Voorkennis nodig?
Nee
Soort bijeenkomst
Leergang

Keuzehulp ondersteunen van onderwijsinnovatie met ICT

SURF heeft in de Keuzehulp voor het ondersteunen van onderwijsinnovatie met ICT 5 aandachtspunten en 5 keuzes geformuleerd voor instellingen die hun docenten in staat willen stellen hun onderwijs te vernieuwen. Deze punten zijn tot stand gekomen op basis van interviews met 5 instellingen van wie de casus ook is opgenomen in deze uitgave. Het doel van deze uitgave is instellingen te helpen om beredeneerd hun eigen keuzes te maken bij het faciliteren van onderwijsinnovatie. Tijdens de leergang staat deze uitgave centraal en gaan we in gesprek met de hierin beschreven instellingen over de keuzes die zij gemaakt hebben op de volgende thema’s: 

  • centraal innovatieprogramma of innoveren binnen de staande organisatie?
  • bottom-up- of top-downaansturing?
  • centrale of decentrale ondersteuning?
  • experts opleiden of inhuren?
  • extra waardering geven of onderwijsinnovatie zien als onderdeel van het takenpakket?

Plan maken voor ondersteuning van onderwijsinnovatie met ICT binnen eigen instelling

De keuzes die in de Keuzehulp beschreven zijn, ga je in de leergang spiegelen aan de situatie in je eigen instelling en aan je eigen visie op docentondersteuning bij onderwijsinnovatie. We bespreken verder de elementen van het proces dat de docent doorloopt om onderwijsinnovatie te kunnen realiseren:

  • benodigde expertise
  • benodigd budget
  • proces voor ontwerp, ontwikkeling en realisatie van content
  • kennisdeling
  • professionalisering

Op basis van deze informatie maak je de opdrachten die bij de leergang horen en werk je aan je eigen plan hoe je de ondersteuning van onderwijsinnovatie binnen je eigen instelling kunt verbeteren of realiseren.

Leerdoelen

Na deze leergang heb je:

  • inzicht in de mechanismes en keuzes die invloed hebben op de organisatie van onderwijsondersteuning
  • een eigen visie op docentondersteuning bij onderwijsinnovatie geformuleerd
  • de instellingsvisie op docentondersteuning bij onderwijsinnovatie geanalyseerd
  • in kaart gebracht hoe je de huidige docentondersteuning bij onderwijsinnovatie hebt ingericht
  • een aanzet tot een persoonlijk actieplan gemaakt

Voor wie?

Deze leergang is bedoeld voor onderwijsadviseurs, ICT&O-adviseurs, beleidsmakers en innovatiemanagers uit het mbo, hbo en wo, die meer willen weten over en meer grip willen krijgen op docentondersteuning bij onderwijsinnovatie in de eigen onderwijsinstelling of faculteit.

Programma

Er zijn 3 bijeenkomsten en een terugkomdag:

  • dinsdag 18 september van 10.00 – 16.00 uur
  • dinsdag 20 november van 10.00 – 16.00 uur
  • dinsdag 22 januari van 10.00 – 16.00 uur
  • terugkomdag: datum in overleg met deelnemers

Tijdens elke bijeenkomst staat een casus uit de keuzehulp centraal. Daarnaast geven experts presentaties over relevante onderwerpen als beïnvloedingsmogelijkheden of verandermanagement. Ook is er veel ruimte om over de situatie bij je eigen instelling in gesprek te gaan met de experts en de peers van deze leergang.

Tijdsinvestering

Het is belangrijk dat je tijd hebt voor het uitvoeren van de opdrachten die bij de leergang horen. De minimale tijdsbesteding is 40 uur:

  • 3 bijeenkomsten van 6 uur: 18 uur
  • voorbereidings- en tussentijdse opdrachten: 22 uur

Mocht je tijdens deze leergang meer ambities waar willen maken, dan kun je ook meer tijd besteden.

Aantal deelnemers

Er is ruimte voor maximaal 14 deelnemers. Bij minder dan 6 deelnemers gaat de leergang niet door.

Inschrijven en annuleren

Laatste wijziging op 13 jun 2018