Webinar

Webinar De snelle opkomst van de hybrid virtual classroom

In het coronatijdperk zijn hybrid virtual classrooms in het onderwijs in opkomst. Wat zijn de ervaringen van docenten en studenten met deze combinatie tussen fysieke en online onderwijsruimtes? Hoe werk je hiermee als docent? Hoe verbind je de studenten? Volg het webinar op 30 oktober 11.00 – 12.00 uur.

Hybrid virual classroom
30 okt 2020
Tijd
11.00 -12.00
Plaats
Online - schrijf je in via de link

De opkomst van hybrid virtual classrooms

In dit webinar bespreken we de opkomst van de hybride virtual classrooms en welke ervaringen docenten en studenten hebben met dit nieuwe concept. We schetsen de resultaten van een enquête die we hebben uitgezet in het hoger onderwijs en mbo over het gebruik van hybrid virtual classrooms. Een instelling zal laten zien hoe zij meerdere onderwijsruimtes hebben aangepast en hoe zij de docenten hebben voorbereid.

Drie docenten vanuit het HBO en een Universiteit vertellen over hun ervaringen. We gaan in op vragen als: hoe werk je als docent met dit nieuwere format van onderwijsruimtes, hoe verbind je de studenten in de ruimte met die er online deelnemen, wat is de meerwaarde van dit concept voor jou en voor de studenten, waar ben je tegen aan gelopen? wat voor tips heb je voor collega’s.

Nu zien we dat er bij meerdere instellingen in het hoger onderwijs snelle oplossingen worden bedacht om een hybrid/virtual classroom te gebruiken, vaak gebruikmakend van ‘traditionele’ onderwijsruimtes en 'eenvoudige' technieken.

Het programma

  • We presenteren de resultaten van een enquête, waarin de SIG Learning Spaces instellingen heeft gevraagd wat zij nu doen met hybrid virtual classrooms.
  • Peter Verbist, stafmedewerker Learning Spaces van de KU Leuven laat zien hoe zij in zeer korte tijd verschillende type ruimtes hebben ingericht en welke ondersteuning zij geven.
  • Annemarie van den Broek, docent bij de Fontys Hogeschool opleiding Kind en Educatie zal haar ervaringen delen hoe zij in het onderwijs gebruik maakt van dit concept en hoe de ervaringen zijn van haar studenten.
  • Pushpika Vishwanathan, docent bij de Universiteit van Amsterdam bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde zal laten zien hoe zij op een interactieve manier werkt met een grote groep studenten in de onlangs gecreëerde hybrid studio. 
  • Annie van den Oever, associate professor bij de Faculteit Letteren van de Rijks Universiteit Groningen (en professor by special appointment UFS) zal haar ervaringen delen in hun net opgeleverde nieuwe active learning onderwijsruimtes.

Voorbereiding

Vooraf aan het webinar vragen we je om een aantal gepubliceerde artikelen te lezen:

Voor wie is het webinar?

Voor onderwijs betrokkenen zoals docenten, onderwijsdirecteuren en onderwijsondersteuners die meer willen weten van hoe het werkt in deze hybrid classroom setting. Maar ook voor facilitaire- en IT/AVmedewerkers die meer willen weten hoe er elders hybrid virtual classrooms gerealiseerd worden. 

Wat levert het op?

  • Kennis over hoe instellingen bezig zijn met de uitrol van hybride virtual classrooms
  • Lessons learned van docenten en studenten
  • Verwijzing naar interessante literatuur
  • Ideeën opdoen om ook zelf aan de slag te gaan binnen de eigen instelling
  • Kennismaking met de SURF Community Learning Spaces

Napraten

Wil je informeel napraten met de presentatoren en de deelnemers? Kom dan naar de nazit direct na het webinar van 12.00 tot 12.30 uur.

Terugkijken

Na afloop van dit webinar verschijnt er een verslag en een link om het webinar terug te kijken op de Community website van de SIG Learning spaces en in de Vraagbaak online onderwijs.

Enquête Hybrid Virtual Classroom

De SIG Learning Spaces  heeft onlangs een Enquête Hybrid Virtual Classroom opgesteld om te inventariseren wat er nu bij de instellingen gebeurt aan snelle oplossingen. Heeft jouw instelling ook iets gedaan laat het ons weten. Vul de enquête in.