Webinar

Webinar Learning analytics vanuit het perspectief van de docent

Ondanks de mooie belofte is er nog geen brede implementatie van learning analytics in het onderwijs te zien. Een van obstakels is het gat tussen de mogelijkheden en de behoeftes en wensen van de gebruikers. Tijdens dit webinar bekijken we hoe we learning analytics beter aansluiten op de behoeften van de docent.

Studentes met laptop
28 apr 2021
Tijd
15.00 - 16.00 uur
Plaats
Online - schrijf je in via de link

Behoeften van docenten omtrent learning analytics

Heleen van der West (Masterstudent onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen) deed afgelopen jaar in opdracht van SURF onderzoek naar de behoeften van docenten omtrent learning analytics. Zij deed onderzoek aan de hand van literatuur en praktische analyse. Met haar onderzoek schetst ze een beeld van de behoeften van docenten door de volgende vragen te beantwoorden: Welke vragen willen docenten beantwoord hebben door middel van learning analytics? En wat willen ze op basis van deze analyses gaan doen?

Tijdens dit webinar presenteert Heleen haar onderzoek en resultaten, maar kijken we ook samen met een docent, de Versnellingszone docentprofessionalisering en de SIG Learning Analytics wat er voor nodig is om learning analytics met docenten te laten slagen.

Programma

Het programma van dit webinar is opgedeeld in de volgende vier delen:

  • Deel 1, Onderzoekrapport Heleen van der West: presentatie van het onderzoek en de resultaten
  • Deel 2, Docent aan het woord: Reflectie op het onderzoek en wat is er nodig om learning analytics te laten lukken?
  • Deel 3, Proeftuin learning analytics: de zone Docentprofessionalisering presenteert de proeftuin en hoe dit handvat docenten wegwijs maakt in het gebruik van studiedata in hun onderwijs.
  • Deel 4, Gebruikers en learning analytics-implementatie: Justian Knobbout, voorzitter van de SIG learning analytics, laat aan de hand van het capability model het belang van het betrekken van gebruikers zien voor het slagen van een learning analytics-implementatie.  

Voor wie?

Dit webinar is interessant voor docenten en beleidsmedewerkers, en voor iedereen die aan de slag wil of gaat met learning analytics en meer wil weten over het perspectief van de docent op learning analytics.

Na dit webinar

  • Heb je een beeld van de behoefte van docenten als het gaat om learning analytics, welke vragen zij hebben en welke interventies zij zouden willen plegen.
  • Heb je een beeld bij het belang van het perspectief van de docent bij het opzetten van learning analytics-initiatieven.
  • Heb je een beeld van mogelijke manieren om learning analytics en docenten dichter bij elkaar te brengen.

Heb je vragen?

Voor meer informatie over het rapport of over het webinar kun je contact opnemen met Germaine Poot.

Terugkijken

Na afloop van dit webinar delen we een verslag en de opname met de deelnemers. Het verslag en de opname publiceren we ook in de community Learning analytics