Webinar

Webinar: Platformen hebben de toekomst

Hoe ziet een platformeconomie eruit? En hoe kunnen platformen nieuwe vormen voor coöperatieve samenwerking in onderwijs en onderzoek ondersteunen? In dit webinar praten we je bij over platformen, en aan welke eisen ze moeten voldoen voor een goede coöperatieve samenwerking.

TIQR-code invoeren om toegang te krijgen
24 jun 2021
Tijd
10.00 - 12.00 uur
Plaats
Online - schrijf je in via de link

De platformeconomie en coöperatieve samenwerking

In het eerste deel van dit webinar neemt Maurits Kreijveld ons mee in de wereld van de platformeconomie. Hij besteedt aandacht aan wat platformen zijn, hoe ze werken en welke verschillende strategieën er zijn. Ook gaat hij in op belangrijke strategische vragen over macht, controle en toegang die kenmerkend zijn voor platformen. Tot slot besteedt Maurits  aandacht aan hoe platformen nieuwe vormen van coöperatieve samenwerking kunnen ondersteunen.

HOSA

In het tweede deel van dit webinar licht Menno Scheers (lead architect HOSA) toe hoe de platformen voor onderwijs en onderzoek er in de toekomst (tussen nu en 10 jaar) eruit zullen zien. De Hoger Onderwijs Sector Architectuur bevat kaders die leveranciers van de gemeenschappelijke informatie- en technologievoorzieningen helpen bij het ontwikkelen en leveren van deze voorzieningen. Hiervoor heeft het project HOSA in kaart gebracht aan welke eisen deze voorzieningen moeten voldoen. Het gaat daarbij om samenhang en balans tussen de verschillende behoeften van de diverse belanghebbenden in de sector zoals studenten, burgers, instellingen en sectorpartners.

Onderwijs- en onderzoeksinstellingen gebruiken momenteel al een aantal gemeenschappelijke voorzieningen. Doordat instellingen steeds meer samenwerken, verwachten we dat er steeds meer van deze gemeenschappelijke voorzieningen komen. Ontwikkelingen vanuit het Versnellingsplan voor Onderwijsinnovatie met ICT, maar ook ontwikkelingen vanuit VSNU en VH zorgen hierbij voor een stroomversnelling. Om ervoor te zorgen dat deze gemeenschappelijke voorzieningen goed aansluiten bij de hoger onderwijs sector, zijn sectorale (architectuur) kaders nodig. Met dat doel is het Hoger onderwijs het project HOSA gestart die platformen als uitgangspunt nemen.