Cybersave Yourself: maak medewerkers en studenten bewust van internetgevaren

Wil je medewerkers en studenten beter bewust maken van internetgevaren? Gebruik dan Cybersave Yourself, een campagne waarmee je op een ludieke manier het bewustzijn van je medewerkers en studenten vergroot op het gebied van security en privacy. De campagne bestaat uit een website en een online toolkit met kant-en-klaar materiaal.

Cybersave Yourself - CEO-fraude

Doe mee met de cybersecurity-maand!

Naast je techniek op orde hebben, is awareness een belangrijk onderdeel van het voorkomen van security-incidenten. Oktober is Cybersecurity-awarenessmaand. Deze hele maand besteden diverse organisaties, wereldwijd, hier aandacht aan. Ook SURF doet hier aan mee.

Awareness juist nu belangrijk

De impact van de corona-maatregelen is enorm: we werken meer thuis en we zijn meer afhankelijk van ICT-oplossingen ooit om te kunnen (samen)werken. Hoe studenten en medewerkers de ICT-middelen gebruiken is daarmee ook belangrijker geworden: de risico’s zijn groter en er rust een grotere verantwoordelijkheid op gebruikers om goed om te gaan met de ICT-voorzieningen. Daarom vinden we het als SURF belangrijk om juist nu extra aandacht te besteden aan cybersecurity(awareness).

Wat kun je verwachten?

De hele maand oktober deelt SURF op socials (Twitter en LinkedIn met #CyberSecMonth) tips, blogs, interviews en content op het gebied van cybersecurity. Het doel is om instellingen handvatten te bieden, kennis en tips te delen die zij kunnen gebruiken bij het nadenken over cybersecurity. Uiteraard is ook het doel om hen van content te voorzien om hun studenten en medewerkers meer bewust te laten worden van internetgevaren. Dat doen we aan de hand van 4 thema's.

4 thema's

Tijdens de cybersecurity-maand staat iedere week een ander thema centraal:

Hoe zet je een goed awarenessprogramma op?

Een campagne starten is één ding, maar hoe doe je dat goed? Collega Albert Hankel legt in 9 blogs uit hoe je dit doet. Tijdens de Cybersecuritymaand publiceren we deze blogposts. Kun je daar niet op wachten, bekijk dan vast het hele stappenplan.

Kant-en-klare content beschikbaar

Ook is er content beschikbaar voor instellingen waarmee ze hun eigen awarenesscampagne kunnen starten. Deze content vind je hier:

  1. Maak gebruik van de kant-en-klare campagne: Become a Cyber hero
    Deze materialen zijn ontwikkeld door GÉANT en speciaal bedoeld voor oktober 2020. De materialen kun je als instelling aanpassen naar eigen behoefte, bijvoorbeeld door je eigen logo er aan toe te voegen. Iedere week kent een eigen thema: social engineering, phishing, ransomware, wachtwoordbeveiliging. Je kunt deze campagne volgen op de website van GÉANT. De materialen zijn beschikbaar via de CSY-wiki.

    Ga naar de materialen Become a Cyber hero
     

  2. Maak gebruik van de Cybersave Yourself Toolkit
    Met de online toolkit (inlog met SURFconext vereist) met verschillende communicatiemiddelen kun je een eigen bewustwordingscampagne voeren voor medewerkers en studenten. De toolkit bevat online en offline materialen, zoals posters en flyers over phishing, identiteitsbeveiliging, social media etc.

    Ga naar de Cybersave Yourself Toolkit