Stappenplan Vakcommunity open leermaterialen

Als je open leermaterialen maakt, deelt en hergebruikt, is samenwerking met andere docenten heel belangrijk. In een actieve vakcommunity wordt samenwerken makkelijker. Met dit stappenplan bouw je een community rond open leermaterialen op. Heb je al een community, dan helpt dit stappenplan je om specifiek aan de slag te gaan met open leermaterialen.

Oudere man met jongere man kijkend naar interactief scherm

Good practice Vakcommunity SAMEN hbo verpleegkunde

Lees hier de good practice van de vakcommunity SAMEN hbo verpleegkunde.

Logo Landelijk overleg opleidingen verpleegkunde

Dorine Koopman, projectleider bij Saxion en communitymanager bij SAMEN hbo verpleegkunde: 'Wij zijn een leernetwerk van docenten verpleegkunde in Nederland. Aan het project SAMEN doen 15 hogescholen mee, die samen leermaterialen ontwikkelen en delen. Leermaterialen delen we op Wikiwijs. Het succes van de vakcommunity hangt nauw samen met ons communicatieplatform, hbovpk.nl. Het is een sociaal intranet van een externe leverancier, gericht op het delen van kennis, nieuws en ervaringen. Hier brengen we voor het voetlicht wat er is gemaakt. De beste reclame voor open leermaterialen is zien wat er gebeurt.

Als je een community opricht en zegt: ga maar samenwerken, dan gebeurt er niks. Wat wel werkt, is thema's benoemen. Wij hebben vijftien thema's geïdentificeerd waar alle hogescholen op hun eigen manier mee bezig zijn, van technologie in het onderwijs tot internationalisering. Veel samenwerkingsinitiatieven komen tot stand doordat we themapagina's op het platform hebben ingericht. Bij elk thema zoeken we inhoudsdeskundigen van twee of drie hogescholen en die zetten we bij elkaar. De opdrachtomschrijving voor het maken van nieuwe leermaterialen is vrij algemeen: onderzoek samen waar behoefte aan is en maak het.

Door samen leermaterialen te ontwikkelen, leer je elkaar kennen en gaat het samenwerken ook op andere vlakken makkelijker. Iedere hogeschool loopt nu bijvoorbeeld aan tegen de vraag hoe je de praktijklessen inricht tijdens corona. Leden van de vakcommunity delen inmiddels protocollen en factsheets.

Onze organisatie bestaat uit een kernteam van 7 mensen en een projectgroep met representanten van alle deelnemende instellingen. We hebben een projectleider, een communitymanager en een adviseur benoemd. Eens in de 6 weken komen we bijeen. Het kernteam zet de lijnen uit. Met de projectgroep bespreken we wat er wordt gedeeld en aan welke leermaterialen er behoefte is. We evalueren ons kwaliteitsmodel voor het ontwikkelen van leermaterialen. Ook is er altijd aandacht voor communityvorming: kunnen we nog iets meer doen om het te stimuleren? Je moet het warm houden, mensen blijven betrekken en blíjven vertellen over het doel.'

Tips van Dorine

  1. In iedere hogeschool lopen een of meerdere ambassadeurs rond van de vakcommunity. Zij zijn onze aanjagers. Ze houden hun oren en ogen open voor thema's die interessant zijn voor de community.
  2. Het is belangrijk dat leden van een vakcommunity elkaar live ontmoeten, al dan niet via een videoverbinding. Als je elkaar echt kent, ben je sneller geneigd om online te delen. Wij organiseren eigen bijeenkomsten en we sluiten ons aan bij bestaande congressen van vakorganisaties.
  3. Iedere week krijgen de leden van hbovpk.nl een notificatiemail met een overzicht van alle activiteiten van die week. Dat werkt goed. Mensen zien een onderwerp staan waar ze iets me hebben, klikken erop en reageren. Daardoor blijft het platform op het netvlies.
  4. Docenten hebben behoefte aan duidelijke richtlijnen voor het ontwikkelen van open leermaterialen. We hebben een uitgebreid kwaliteitsmodel ontwikkeld en een checklist die daarvan is afgeleid. Er staan concrete aanwijzingen in voor bijvoorbeeld taalgebruik en auteursrechten. Dat geeft houvast.
  5. Je moet niet van te voren alles willen uitdenken. Bedenk het met elkaar en stel waar nodig bij, maar kom niet aanzetten met een vastomlijnd, dichtgetimmerd projectplan.

Factsheet SAMEN hbo verpleegkunde

  • Aantal leden (van hbovpk.nl): 703
  • Doelgroep: hbo-docenten verpleegkunde
  • Instellingen: Alle 17 hogescholen met een opleiding verpleegkunde
  • Oprichtingsdatum: voortgekomen uit het Boegbeeldproject uit 2017
  • Aantal leermaterialen: ongeveer 1.400
  • Voornaamste doel: het samen ontwikkelen en delen van leermaterialen en het delen van ervaringen