Felienne Hermans

Felienne Hermans werkt aan de TU Delft als docent software engineering, en zet zich daarnaast in voor programmeeronderwijs aan zoveel mogelijk kinderen. Ze ontwikkelde daarvoor onder andere een aantal MOOC's. Felienne is een inspirator en altijd op zoek naar nieuwe ideeën en mogelijkheden om verder te komen.
Accepteer cookies van derden om deze inhoud te bekijken. Klik hier om dit te doen.

Wie is Felienne Hermans?

Felienne Hermans is docent software engineering en wetenschapper aan de TU Delft. Zij staat bij haar studenten bekend om haar originele, innovatieve en vernieuwende aanpak. Met een combinatie van online en campus onderwijs doceert ze computational skills. Daarnaast doet ze onderzoek naar programmeeronderwijs en begeleidt ze afstudeerders en promovendi.

Unieke inzichten

Felienne’s belangrijkste ambitie is om studenten en kinderen te leren programmeren, en te onderzoeken hoe je dat het beste kunt doen. Zij geeft daarom ook les aan kinderen en onderzoekt zo in de praktijk of een bepaalde aanpak werkt. Bij die onderzoeken betrekt ze promovendi van de TU Delft. Zo komt ze tot unieke inzichten op dit nog onontgonnen gebied, die zij open deelt zodat het onderwijs kan meeprofiteren. Felienne twittert en blogt erover, en is een gewaardeerde spreker in Nederland en over de hele wereld.

Populaire MOOC's

Felienne heeft ook een aantal MOOC's ontwikkeld om haar inzichten te delen. Meer dan 9000 kinderen volgden haar MOOC over de programmeertaal Scratch sinds de zomer van 2016. En veel leraren nemen sinds september 2017 deel aan een leraren-MOOC. Met haar MOOCs over data analysis bereikte ze in totaal 250.000 learners. Daarmee reikt het werk van Felienne veel verder dan de TU Delft. Ze is betrokken bij vele projecten rondom coderen en kinderen o.a. DigiLeerkracht, leerlijn computational thinking van Future.nl, First Lego League en de Roboticaclub Rotterdam.

Aanstekelijk

Feliennes liefde voor en haar plezier in programmeren werken aanstekelijk. Zij inspireert, ze vindt dat ook niet-beta's, ook meisjes, ook blinden of slechtzienden, ook kinderen uit "achterstandswijken" de kans moeten krijgen om te leren programmeren. En ze weet velen mee te krijgen met die missie.

De jury over Felienne Hermans

Felienne Hermans doceert op een originele, innovatieve en vernieuwende wijze computational skills aan de TU Delft. Programmeeronderwijs is ook het onderwerp van haar onderzoek: wat werkt wel en niet op het gebied van ICT-onderwijs. Vanuit het belang van programmeren vraagt ze aandacht voor goed ICT-onderwijs, niet alleen voor Delftse studenten, ook voor kinderen en docenten in Nederland en daarbuiten. Felienne levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de ICT-skills van toekomstige studenten wereldwijd.

Laatste wijziging op 08 nov 2017

Meer informatie