Versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT

De Vereniging van Universiteiten, Vereniging Hogescholen en SURF hebben gezamenlijk een vierjarig versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT opgesteld. Binnen de eigen instelling én in samenwerking met andere universiteiten en hogescholen, biedt dit plan ruimte om substantiële stappen te zetten op het gebied van digitalisering.

Kansen voor het hoger onderwijs

Digitalisering biedt grote kansen voor het hoger onderwijs in Nederland. Het kan bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs en de internationale positie van het hoger onderwijs versterken. Het versnellingsplan is gebaseerd op 3 gedeelde ambities:

  1. Aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren
  2. Flexibilisering van het onderwijs
  3. Slimmer en beter leren met technologie

8 versnellingszones

Het Versnellingsplan is opgedeeld in 8 versnellingszones waarbinnen 40 universiteiten en hogescholen samenwerken. Een aanvoerder van een van de instellingen geeft leiding aan een versnellingsteam met vertegenwoordigers van de deelnemende instellingen.

Maak kennis met de aanvoerders in deze video:

Accept third party cookies to view this content.

De 8 zones met aanvoerders zijn:

  1. Faciliteren en professionaliseren van docenten - Kim Schildkamp (Universiteit Twente)
  2. Aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren - Ellen van den Berg (Saxion Hogeschool)
  3. Flexibilisering van het onderwijs - Paul den Hertog (Hogeschool van Amsterdam) & Ulrike Wild (Wageningen Universiteit)
  4. Naar digitale (open) leermiddelen - Robert Schuwer (Fontys Hogescholen)
  5. Veilig en betrouwbaar benutten van studiedata - Theo Bakker (Vrije Universiteit)
  6. Evidence-based onderwijsinnovatie met ICT - Fleur Prinsen (Hogeschool Rotterdam)
  7. Samenwerking met EdTech - Timo Kos (TU Delft)
  8. Gezamenlijk koersen op versnelling - deze zone start 2019

Samenstelling van de versnellingsteams

1. Faciliteren en professionaliseren van docenten       

Aanvoerder: Kim Schildkamp (Universiteit Twente)
Avans Hogeschool
De Haagse Hogeschool
Fontys Hogescholen
Hogeschool Leiden
Hogeschool Rotterdam
Hogeschool van Amsterdam
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Hogeschool Van Hall Larenstein
Maastricht University
Open Universiteit
Radboud Universiteit
Radiant Lerarenopleidingen
Saxion
Universiteit Leiden
Universiteit Twente
Universiteit van Amsterdam
Vrije Universiteit

2. Aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren       

Aanvoerder: Ellen van den Berg (Saxion Hogeschool)
Fontys Hogescholen
Hogeschool van Amsterdam
Saxion

3. Flexibilisering van het onderwijs           

Aanvoerders: Paul den Hertog (Hogeschool van Amsterdam) & Ulrike Wild (Wageningen Universiteit)
Verbinder: Janina van Hees (SURF)
Avans Hogeschool
Breda University of Applied Sciences
Codarts Hogeschool voor de Kunsten
De Haagse Hogeschool
Hanzehogeschool
Hogeschool Leiden
Hogeschool Rotterdam
Hogeschool Utrecht
Hogeschool van Amsterdam
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Hogeschool Windesheim
Hotelschool The Hague
HZ University of Applied Sciences
Saxion
Technische Universiteit Eindhoven
Universiteit Utrecht
Wageningen University

4. Naar digitale (open) leermiddelen   

Aanvoerder: Robert Schuwer (Fontys Hogescholen)
Verbinder: Kirsten Veelo (SURF)
Erasmus Universiteit Rotterdam
Fontys Hogescholen
Hanzehogeschool
Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
TU Delft
Universiteit Leiden
Universiteit Maastricht
Vrije Universiteit
Wageningen University

5. Veilig en betrouwbaar benutten van studiedata       

Aanvoerder: Theo Bakker (Vrije Universiteit)
Open Universiteit
Breda University of Applied Sciences
Erasmus Universiteit Rotterdam
Hanzehogeschool
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
Tilburg University
Vrije Universiteit

6. Evidence-based onderwijsinnovatie met ICT       

Aanvoerder: Fleur Prinsen (Hogeschool Rotterdam)
Avans Hogeschool
Hanzehogeschool
Hogeschool Rotterdam
Hogeschool Utrecht
Open Universiteit
Radboud Universiteit
Vrije Universiteit

7. Samenwerking met EdTech               

Aanvoerder: Timo Kos (TU Delft)
Fontys Hogescholen
Hogeschool Leiden
Hogeschool van Amsterdam
Inholland
TU Delft
Universiteit Leiden
Wageningen University

Contact

Heb je vragen over het Versnellingsplan? Neem dan contact op met

Meer informatie

Status
Lopend
Begindatum
08 nov 2017
Laatste wijziging op 07 nov 2018