Docenten informatiekunde: open kennis gaat verder dan de eigen opleiding

Peter Becker van de Haagse Hogeschool schreef samen met zijn collega’s een open studieboek voor de ICT-opleiding. Met dit open studieboek laten ze zoveel mogelijk studenten kennis maken met kennis en de resultaten van praktijkgericht onderzoek. Het open uitgeven van dit studieboek is bedoeld als statement en vooralsnog een uitzondering.

Neem het heft in handen; publiceer zelf je open studieboek!

Waarom zou je er als docent of onderzoeker níét alles aan willen doen om kennisdeling zoveel mogelijk te stimuleren? Geïnspireerd door een toespraak van Cable Green, hoofd Open Educations bij de Creative Commons organisatie, besloot Peter Becker het nieuwe  studieboek voor de ICT- opleiding aan de Haagse Hogeschool en Avans Hogeschool open access te maken. Dat deed hij samen met een aantal collega’s. Met dit open studieboek laten ze zoveel mogelijk studenten kennis maken met kennis en de resultaten van praktijkgericht onderzoek.

De award werd in ontvangst genomen door: Joyce van Aalten (zelfstandig informatiespecialist bij Invenier), Peter Becker (de Haagse Hogeschool), Marjolein van der Linden (Hogeschool van Amsterdam) en Eric Sieverts (GO Opleidingen)

Oordeel van de jury: “Dit concrete resultaat van open access toepassen legt ook een mooie verbinding met het onderwijs. De boodschap van "het kan ook anders" en "maak er een standaard van" geeft goed aan wat de bedoeling is van dit initiatief.”

Geen vanzelfsprekend publicatieproces meer

Toen Becker, van Aalten, van der Linden en Sieverts  besloten een studieboek voor ICT-studenten te schrijven, wilden ze dit zo open mogelijk doen. De toegevoegde waarde van een uitgever woog voor hen niet op tegen het prijskaartje dat de studenten daarmee voorgeschoteld krijgen. Daarom gingen ze voor open waardoor het boek nu gratis downloadbaar is. Een hard copy is tegen druk- en verzendkosten te bestellen. “Met alle mogelijkheden die er tegenwoordig zijn, is er geen vanzelfsprekendheid meer als het gaat om publiceren en kennis delen. Het kan ook anders!”, aldus Peter Becker.

Pionieren voor open hoger onderwijs en onderzoek

Het open uitgeven van dit studieboek is bedoeld als statement. Open studieboeken als kennisproducten van of gebaseerd op praktijkgericht onderzoek zijn een nieuw fenomeen. Het zit ook niet in de cultuur: voor docenten wordt het als een eer gezien om door een educatieve uitgever gevraagd te worden om voor hen een studieboek te schrijven. Dat heeft echter nogal wat gevolgen, ook voor het auteursrecht. “Als we dit studieboek bij een uitgever hadden uitgegeven, was de kans groot geweest dat als we later een Engelstalige versie hadden willen uitgeven, we het auteursrecht op ons eigen boek terug hadden moeten kopen!”

De voordelen van open publiceren

Door samenwerking met professionals uit het werkveld en collega’s van hogescholen leerden de auteurs veel gedurende het ontwikkelen van het studieboek. Het reviewen van elkaars teksten en kritisch naar het geheel kijken was leerzaam. Dit gold ook voor de professionals die kosteloos meewerkten. Zij zien het als een goede vorm van netwerken en in contact komen met hun doelgroep. Andersom kunnen zij zelf ook weer gebruik maken van dit materiaal dat onder een CC-by en –share alike licentie is uitgegeven. Zo werken hogeschool en werkveld samen aan maatschappelijke impact.

Van uitzondering tot standaard?

Bij het schrijven en uitgeven van het studieboek werd vooral gepionierd. De auteurs zitten vol ideeën hoe dit in de toekomst efficiënter en makkelijker kan. Docenten krijgen vaak tijd voor professionalisering door bijvoorbeeld onderzoek te doen aan lectoraten. Die professionaliseringsuren kunnen ook gegeven worden voor het schrijven van een boek. Bibliotheken en onderzoeksondersteuning kunnen docenten en onderzoekers helpen bij het uitgeven van open studieboeken. Zo ontwikkelen docenten zich, hoeven studenten niet te betalen, behoud de hogeschool het auteursrecht en worden de resultaten van praktijkgericht onderzoek beter toegankelijk gemaakt.

Meer informatie

Lees meer over de andere HBOAward winnaars:

Neem contact op:

Eva Woertman

Projectmanager

  • +31-887873766
  • Dit e-mailadres is afgeschermd. Activeer JavaScript om het te zien.
Laatste wijziging op 12 sep 2017