Trendrapport Open en online onderwijs 2015(Publicatie)

Het Trendrapport Open en online onderwijs 2015 beschrijft de trends op het gebied van open en online onderwijs in binnen- en buitenland, geschreven vanuit de context van het Nederlandse hoger onderwijs. Dat gebeurt aan de hand van negen artikelen van Nederlandse experts op het gebied van open en online onderwijs en acht korte intermezzo’s.

download
10 NOV 2015

Het Trendrapport Open en online onderwijs 2015 is een uitgave van de special interest group Open Education en SURFnet.

Het trendrapport bevat de volgende artikelen en intermezzo’s:

  • Pioniersfase voorbij: hoe verder met adoptie van open onderwijs? (door Robert Schuwer en Ulrike Wild)
  • intermezzo Stimuleringsregeling Open en online onderwijs
  • Kansen voor inbedding open en online onderwijs in campusonderwijs (door Martijn Ouwehand en Judith van Hooijdonk)
  • intermezzo Studenten internationaliseren in eigen land
  • Nieuwe doelgroepen bereiken met open en online onderwijs (door Paul van Keeken, Renée Filius, Ulrike Wild, Nicolai van der Woert en Marjon Baas)
  • intermezzo Van OER-mapping tot MOOC-dashboard: visualisatie van onderzoeksgegevens en andere interessante datasets
  • Online onderwijsaanbod vraagt om valide online toetsing: is online proctoring het antwoord? (door Marja Verstelle en Marinke Sussenbach)
  • Intermezzo Battle of Concepts
  • Waar is de OER librarian in Nederland? (door Hilde van Wijngaarden en Frederike Vernimmen)
  • intermezzo Praktische hulpmiddelen: begrippenkader en infographic online onderwijs
  • Van docentprofessionalisering naar onderwijsontwikkeling (door Janina van Hees)
  • intermezzo Europese en wereldwijde MOOC-projecten
  • Het verbinden van verschillende vormen van open: op zoek naar een sterkere waardepropositie (door Nicolai van der Woert, Robert Schuwer en Martijn Ouwehand)
  • intermezzo Researchagenda
  • Wensenlijst instellingsoverstijgende dienstverlening voor open en online onderwijs (door Kirsten Veelo en Janina van Hees)
  • intermezzo Een platform kiezen voor het aanbieden van online onderwijs
  • Enkele challenges voor learning analytics en open en online onderwijs (door Jocelyn Manderveld)

Zie ook:

Aantal keren bekeken:
3653
Aantal keren gedownload:
444

Neem contact op:

Janina van Hees

Projectmanager

  • +31-887873614
  • Dit e-mailadres is afgeschermd. Activeer JavaScript om het te zien.
Laatste wijziging op 19 jan 2016