Good practice Een basisvak wiskunde voor alle ingenieurs in spe, maar wel op maat bij TU/e(Publicatie)

Wiskunde leren de eerstejaars van de Technische Universiteit Eindhoven in het basisvak Calculus. Voorheen gaven 10 docenten het vak ieder op een eigen manier, tegenwoordig volgen alle 2400 studenten precies dezelfde module. Hans Cuypers, universitair hoofddocent wiskunde en projectleider blended learning, vertelt over de nieuwe aanpak.

download
15 DEC 2016

Blended maken van basisvak wiskunde

In het Bachelor College van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) krijgen alle studenten hetzelfde basisvak Calculus. Toch oefent iedereen het vak op zijn eigen niveau. Door de introductie van online opgaven, tussentijdse toetsen en een tutoruur met student-assistenten is het slagingspercentage flink gestegen en de werkdruk voor docenten gedaald. Hans Cuypers " Met een goed toetsconcept test je niet alleen de kennis, maar motiveer je de studenten ook om op tijd aan de slag te gaan.” Lees het volledige praktijkverhaal over hoe ze bij TU/e te werk zijn gegaan en lessons learned om een vak blended te maken (pdf).

Onderwijs op maat in de praktijk

Veel onderwijsinstellingen experimenteren met onderwijs op maat: zij willen studenten flexibel en persoonlijk onderwijs aanbieden, zowel inhoudelijk (wat leer je) als procesmatig (hoe leer je). Hoe kan ICT worden ingezet voor tijd- en plaatsonafhankelijk leren, verschillende onderwijsvormen, differentiatie naar tempo en niveau, en meer keuzeruimte per student? SURFnet beschrijft een reeks voorbeelden van onderwijs op maat in de praktijk.

Resultaat van:Onderwijsinnovatie met ICT in de praktijk
Aantal keren bekeken:
832
Aantal keren gedownload:
22