Good practice Open Innovation laat ICT-studenten van Fontys worden wat ze willen(Publicatie)

Eric Slaats, Associate Lector bij Fontys Hogeschool ICT, laat studenten in de specialisatieroute Open Innovation hun eigen onderwijs vormgeven en gebruikt daarbij open leermaterialen. “Dat moet ook wel, want sommige studenten pakken dingen op die zó nieuw zijn, dat we er geen materiaal over hebben.”

download
01 DEC 2016

Volledig op maat

De leerroute Open Innovation is vrijwel volledig op maat: de studenten stellen zelf een persoonlijk competentieprofiel samen, vormen zelf multidisciplinaire teams, voeren met een daadwerkelijke opdrachtgever hun eigen project uit en bepalen zelfs op welke criteria ze beoordeeld worden. Als uitgangspunt kiezen de studenten een ontwikkeling in de ICT, zoals big data, extreme user interaction of encryptie, en een mogelijke context, zoals gezondheidszorg of onderwijs. Op basis daarvan vormen ze leergroepen, die worden begeleid door een coach. Lees het volledige praktijkverhaal over Open Innovation (pdf).

Onderwijs op maat in de praktijk

Veel onderwijsinstellingen experimenteren met onderwijs op maat: zij willen studenten flexibel en persoonlijk onderwijs aanbieden, zowel inhoudelijk (wat leer je) als procesmatig (hoe leer je). Hoe kan ICT worden ingezet voor tijd- en plaatsonafhankelijk leren, verschillende onderwijsvormen, differentiatie naar tempo en niveau, en meer keuzeruimte per student? SURFnet beschrijft een reeks voorbeelden van onderwijs op maat in de praktijk.

Resultaat van:Onderwijsinnovatie met ICT
Aantal keren bekeken:
825
Aantal keren gedownload:
34