Notitie Flexibele en persoonlijke leeromgeving: een modulair functioneel model(Publicatie)

De persoonlijke en flexibele digitale leeromgeving is opgebouwd uit losse componenten. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan: uit welke gegevens en functionaliteiten bestaan deze componenten, hoe hangen ze met elkaar samen en welke standaarden zijn nodig om ze als één geheel met elkaar te laten samenwerken? De antwoorden hierop lees je deze notitie.

download
07 NOV 2016

Functioneel model van de digitale leeromgeving

Aan de hand van een functioneel model wordt de manier waarop de digitale leeromgeving invulling geeft aan de onderwijsfuncties binnen een instelling en de relaties daartussen duidelijk. Doel van de notitie is inzicht te geven voor de verdere invulling van de digitale leeromgeving en handvatten te bieden voor discussie.

2 manieren van samenhang

De samenhang tussen de componenten van de digitale leeromgeving kan op verschillende manieren bekeken worden. In deze notitie werken we 2 benaderingen uit: een aan de hand van de Hoger Onderwijs Referentie Architectuur en door middel van de burchtmetafoor.

Gegevensstromen per component en standaarden

Vervolgens gaat de notitie in op de gebruikte standaarden en de in- en uitgaande gegevens per component. Zo wordt duidelijk op welke manier de componenten geïntegreerd kunnen worden, wat resulteert in een functioneel model voor een modulaire digitale leeromgeving. Ook geeft het een overzicht van de uitdagingen en aandachtspunten voor de gebruikte standaarden.

Van losse bouwstenen naar één geheel

Deze publicatie is het vervolg op de notitie Een flexibele en persoonlijke leeromgeving, van losse bouwstenen naar één geheel (pdf). Daarin pleit SURFnet samen met een aantal instellingen voor een modulaire benadering van de leeromgeving die bestaat uit verschillende componenten.

Voor wie

Dit document is bedoeld voor mensen die zich bezighouden met de implementatie van de digitale leeromgeving. Denk hierbij aan (technisch) projectleiders, technisch/functioneel beheerders, informatiemanagers en architecten.

Meer informatie

•    Innovatieproject Flexibele en persoonlijke digitale leeromgeving

Aantal keren bekeken:
1612
Aantal keren gedownload:
294