Lessons learned invoering (digitale) voortgangstoetsen (UvA)
Resultaten, geleerde lessen en aanbevelingen uit het onderzoeksproject ‘Voortgangstoetsing in de propedeuse’ van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het project onderzocht het effect van digitale voortgangstoetsen op het studierendement.
Invoering voortgangstoetsen verbetert vakrendementen
De belangrijkste conclusie van het project Voortgangstoetsing in de propedeuse is dat er een grote correlatie bestaat tussen de resultaten van de voortgangstoetsen en het cijfer voor een bepaald vak. Het project toont aan dat de invoering van voortgangstoetsen de doelstelling van activerend onderwijs ondersteunt en vakrendementen verbetert.
Aanbevelingen voor andere instellingen
De resultaten, geleerde lessen en aanbevelingen uit het project zijn van grote waarde voor instellingen die beleidskeuzes moeten maken over digitale voortgangstoetsen.
- Conclusies, geleerde lessen en aanbevelingen project Voortgangstoetsen in de propedeuse (UvA)(pdf)
- Beknopt draaiboek invoering digitale toetsen (UvA) (Excel)
- Eindrapportage SURF-project Voortgangstoetsen in de propedeuse (UvA) (pdf)
Toetsing en Toetsgestuurd Leren
Het project was onderdeel van het SURF-programma Toetsing en Toetsgestuurd Leren (2010-2015). Het programma onderzoekt welke positieve effecten het instellingsoverstijgend samenwerken aan digitaal toetsen heeft op studiesucces van studenten, werkdruk van docenten en kwaliteit van toetsen. Het programma is overgegaan in het project Toetsing en toetsgestuurd leren en is onderdeel van het innovatieprogramma Onderwijs op maat van SURFnet.