Nationale servicedesk voor internationale onderzoeksinfrastructuur

18 JUL 2018

SURFsara heeft een succesvolle proof of concept uitgevoerd voor een ELIXIR supportdesk, gebaseerd op ons 'national servicedesk'-model. De supportdesk ondersteunt gebruikers bij de ELIXIR authenticatie- en authorisatie-infrastructuur (AAI). Het model is nu klaar om breder toegepast te worden binnen ELIXIR.

Proof of concept

De eerste proof of concept voor een ELIXIR supportdesk richtte zich op identiteitsregistratie. De proof of concept hield in:

  • Gebruikers kunnen inloggen in de supportdesk met hun ELIXIR-account.  
  • ELIXIR-dienstaanbieders kunnen templates gebruiken om diensten aan de AAI toe te voegen of om metadata aan een dienst toe te voegen.
  • Iedereen kan hulp vragen bij zijn ELIXIR ID-registratie.
  • Supportdesk-gebruikers kunnen de voortgang van hun vraag volgen in een portal. 

Nationale servicedesk

De nationale servicedesk bestaat uit een helpdesk voor gebruikerssupport (e-mail, telefoon, ticket-portal) en een serviceportal met registratietemplates en documentatie. De helpdesk is federatief van opzet: gebruikerssupport wordt centraal geco√∂rdineerd, waarna de vragen worden doorgezet naar experts bij onderzoeksinstituten in heel Nederland. Het 'nationale servicedesk'-model wordt al gebruikt voor TraIT, dat werkt aan een IT-infrastructuur voor biomedisch onderzoek in Nederland. SURFsara onderzoekt nu de mogelijkheid om het model ook te gebruiken voor andere toepassingen, zoals ELIXIR.

Beter begrijpen hoe levende organismen werken

ELIXIR brengt tools voor levenswetenschappelijk onderzoek vanuit heel Europa samen. Denk aan databases, software, trainingsmateriaal, cloudopslag en supercomputers. Deze infrastructuur maakt het makkelijker voor onderzoekers om data en expertise te vinden en te delen. Uiteindelijk helpt dat ze beter te begrijpen hoe levende organismen werken. ELIXIRs AAI helpt dienstaanbieders bij het beoordelen wie ze toegang willen verlenen tot hun diensten. Bovendien kunnen wetenschappers de gewone inlog van hun instituut gebruiken voor ELIXIR-diensten. De Nederlandse tak van ELIXIR (ELIXIR-NL) wordt geco√∂rdineerd door DTL. SURFsara, een werkmaatschappij van SURF, ontwikkelt componenten voor de IT-infrastructuur als partner van ELIXIR-NL. De ELIXIR supportdesk wordt samen met de Europese partners ontwikkeld. 

Meer informatie

Het project is gefinancierd door het ELIXIR Excelerate project, SURFsara en TraIT/BBMRI. Neem voor meer informatie contact op met Ruud Ross: ruud.ross@surfsara.nl.

Laatste wijziging op 25 jul 2018