Duits Hochschulforum Digitalisierung bezoekt SURF: 'Nederlanders beginnen gewoon met experimenteren'

17 JAN 2019

Onderwijs digitaliseren doen we natuurlijk niet alleen in Nederland. SURF stimuleert daarom samenwerking met andere landen. Zo bezocht eind 2018 een Duitse delegatie SURF en enkele Nederlandse hogeronderwijsinstellingen. De Duitse deelnemers blikken terug. Ze herkenden veel én waren onder de indruk. Lees hun blogs en bekijk hun video’s.

Accepteer cookies van derden om deze inhoud te bekijken. Klik hier om dit te doen.

Onder de indruk van Versnellingsplan

"Nederland lijkt in zekere zin wel een laboratorium voor wat er in een moderne hogeronderwijsinstelling mogelijk is", blikt een deelnemer van de Duitse delegatie terug. In Duitsland, dat veel groter is en te maken heeft met een federale structuur, is het vaak veel moeilijker gezamenlijk stappen te zetten. De deelnemers zijn dan ook onder de indruk van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Zij vinden dit een ambitieus en strategisch plan, dat rekening houdt met de duurzame structuur van het hoger onderwijs, maar tegelijkertijd ruimte laat om te experimenteren.

Peers ontmoeten

De Duitse deelnemers zijn afkomstig van 13 verschillende universiteiten en hogescholen. Het initiatief voor de reis werd genomen door het Hochschulforum Digitalisierung (HfD). Dit is een Duitse organisatie die – vergelijkbaar met SURF – de kennis en projecten op het gebied van digitaal onderwijs en onderzoek bundelt en deelt. Een belangrijk onderdeel van het bezoek aan SURF was dan ook de ontmoeting met Nederlandse peers. Mensen met dezelfde uitdagingen wisselden kennis uit en deelden ervaringen.

“We hebben in Nederland mensen gezocht die echt met dezelfde dingen bezig zijn als onze Duitse gasten, zodat we ze 1 op 1 konden matchen”, vertelt initiatiefnemer Janina van Hees van SURF. Voor de deelnemers was deze individuele uitwisseling het hoogtepunt van de reis, zo blijkt uit de evaluatie.

Video's van peer-to-peer koppels (in het Engels)

Accept third party cookies to view this content.

Accept third party cookies to view this content.

Accept third party cookies to view this content.

Accept third party cookies to view this content.

Cultuurverschillen, maar wel dezelfde uitdagingen

De deelnemers concludeerden dat er een cultuurverschil tussen de 2 landen is. In Duitsland bestaat de neiging alles eerst heel goed te doordenken. Nederlanders starten gewoon een idee in de praktijk te brengen en stellen later weer bij als het niet ideaal blijkt te werken. De Duitse bezoekers vonden overigens wel dat in beide landen een vergelijkbaar gesprek plaatsvindt over de kansen en uitdagingen van digitalisering van het hoger onderwijs. Het internationale perspectief op digitalisering is daarom een waardevolle aanvulling op het werk binnen de eigen vak-, instellings- of landelijke context.

Meer informatie

Laatste wijziging op 17 jan 2019