Nieuws

Kijk de opening van de maand van AI in het Onderwijs terug

Op 9 juni ging de maand van AI in het Onderwijs van start met een online opening. Deze maand wordt georganiseerd om bewustwording over AI te vergroten en om kennis te delen vanuit onderzoek en praktijk. Initiatiefnemers Duuk Baten, Ron Augustus (SURF) en Jeroen Visscher (Turner/ NLAIC) gingen tijdens de opening in gesprek met verschillende gasten.
AI in onderwijs

Samenwerking, verschillende niveaus en data en intuïtie

Het eerste gesprek was met Wilco te Winkel van de Special Interest Group AI van SURF. Hij ging dieper in op de win-win situaties die ontstaan door samen te werken met veel verschillende partijen. Er zijn al veel voorbeelden hiervan rondom onderwijs en AI.

Inge Molenaar van het Adaptive Learning Lab van de Radboud Universiteit vertelde vervolgens over de zes niveaus van automatisering van gepersonaliseerd leren, ook wel het Tesla-model, een model dat de volwassenheid van de toepassing van AI beschrijft. Het model beschrijft hoe een technologie zich in vijf stappen ontwikkelt: van een situatie waarin de mens de technologie volledig controleert naar een situatie waarbij de technologie zelfstandig besluiten neemt.

In het derde deel van de opening vertelde Kim Schildkamp (Universiteit Twente) over de ontwikkeling van keuzes op basis van voornamelijk de intuïtie van docenten naar data-geïnformeerde keuzes: het nemen van beslissingen op basis van een combinatie van intuïtie, ervaring en expertise van docenten en data.

Kijk de opening van de maand van AI in het Onderwijs terug

Meer over de maand van AI in het Onderwijs

De maand van AI in het Onderwijs is een initiatief van de special interest group AI in education, het Versnellingsplan, de Nederlandse AI Coalitie werkgroep onderwijs en SURF. Je kunt deze maant diverse webinars en lezingen over AI in het onderwijs volgen.

Bekijk de events en schrijf je in