Vlootshow SURF Onderwijsdagen 2020

Tijdens de Vlootshow steken onderwijsinstellingen, het Versnellingsplan, leveranciers en SURF van wal met korte videopresentaties van 2 minuten. Laat je inspireren! De vlootshow is het podium waar je gave tools, projecten en praktijkvoorbeelden ontdekt.

OWD20 vlootshow - homepage

Online onderwijs

Feedback geven, toetsen afnemen, binding, samenwerken en praktijkvaardigen. Online kan dit ook!

Minecraft voor volwassenen

Lianne Hatzmann en Samuel van Kiel (Breda University of Applied Sciences)

Minecraft Education Edition (MEE) kan van grote waarde zijn voor het hoger onderwijs door te dienen als driedimensionale leeromgeving. De kracht van de software ligt in zijn eenvoud (het spel is in feite virtuele Lego), zijn universaliteit (het is makkelijk te begrijpen voor jong en oud) en zijn toegankelijkheid (het werkt geweldig op de meeste machines en is onderdeel van het Microsoft 365-pakket). MEE maakt het mogelijk om op een uiterst interactieve wijze met elkaar om te gaan om vanuit interactie tot leren te komen. Ten slotte is het licht en leuk: zeker niet onbelangrijk ten tijde van corona.


Brightspace Tools: Activiteitenfeed & Groepsvoortgang

Pepijn Kalis (D2L)

D2L ontwikkelt software die de leerervaring beter maakt. Ons cloudgebaseerde platform Brightspace is de toonaangevende virtuele leeromgeving voor blended en volledig online leren. Het is gebruiksvriendelijk, flexibel en slim. Met Brightspace kunnen docenten de Activiteitenfeed gebruiken als een hub op de startpagina van de cursus om te communiceren met studenten over herinneringen, aankomende opdrachten, nieuwe inhoud of discussies. Met de Groepsvoortgang is het voor docenten eenvoudig om de prestaties van de studenten te volgen en actie te ondernemen. Contact: isabelle.jonckers@d2l.com. Meer informatie


MS Teams & Brightspace-integratie

Pepijn Kalis (D2L)

We weten hoe belangrijk samenwerking en groepswerk vandaag de dag in het hoger onderwijs is, studenten leren effectiever als ze in staat zijn om hun leerproces in eigen hand te nemen en samen problemen op te lossen. We stellen onze nieuwe Brightspace en MS Teams Course Connector voor. Deze integratie is vandaag de dag live en beschikbaar voor Brightspace-klanten, maar we stoppen hier niet, we zullen het komende jaar doorgaan met het verdiepen/toevoegen van functies aan deze integratie.


Blackboard Ultra

Blackboard

Blackboard is 's werelds grootste aanbieder van EdTech, die het leren bevordert in samenwerking met klanten, zodat studenten, docenten en instellingen hun doelen vandaag de dag kunnen bereiken en zich kunnen voorbereiden op de toekomst. Onze 20 jaar ervaring in EdTech, onze diepgaande kennis van onderwijs en onze geïntegreerde, data-ondersteunde platformbenadering stelt ons in staat om unieke inzichten te bieden die je nodig hebt om je complexe uitdagingen te overwinnen.


Begeleiden In Synchroon Online Onderwijs (BISON)

Iwan Wopereis en José Janssen (Open Universiteit)

De mogelijkheid van begeleiden in synchroon online onderwijs (virtuele klas) wordt nog niet ten volle benut. De nadruk in het gebruik ligt nog teveel op informatieverstrekking en directe instructie. Dit project formuleert handreikingen om online samenwerkend leren te organiseren. Dit past in de ambitie van het hoger onderwijs om meer aandacht te besteden aan het ontwikkelen van complexe vaardigheden, waarbij samenwerken een belangrijke component is. De richtlijnen worden volgens een ontwerpgerichte aanpak ontwikkeld op basis van praktijkcasussen. Elke casus vertegenwoordigt een didactisch scenario van samenwerkend leren: casusgestuurd, projectgestuurd en probleemgestuurd. Richtlijnen worden vastgelegd in een elektronisch handboek. Contact: iwan.wopereis@ou.nl of jose.janssen@ou.nl


Atelier voor Creatief Programmeren

Ansgar Fehnker, Angelika Mader, Arthur Rump, Margot, Rutger, Lotte Steenmeijer (Universiteit Twente)

In een klassiek atelier leren leerlingen onder leiding van een meester, door “knustelenderwijs” materialen, texturen en technieken te gebruiken om een creatief product te maken. Het doel van dit voorstel is om een hedendaags equivalent te ontwikkelen. Eerstejaarsstudenten in Creative Technology werken met hulp van studentenassistenten en docenten aan hun eigen projecten. De gereedschapskist bevat types, iteratie, klassen en objecten, en de techniek die ze moeten beheersen is object-georiënteerd programmeren. De intentie is om de educatieve innovatie in CreaTe – recentelijk onderscheiden door Informatics Europe met de 2018 Best Practices in Education Award – schaalbaar en duurzaam te maken. Meer informatie