Docenten, bibliotheekmedewerkers en andere professionals binnen het hoger onderwijs vertellen over hun ervaringen met het delen of hergebruiken van open leermaterialen. Mensen die geloven in het delen van kennis en gebruik maken van elkaars expertise. Die experimenteren om te kijken wat het oplevert en anderen willen inspireren.
Open leermaterialen in de praktijk: Femmie de Vegt
Universitair hoofddocent Epidemiologie en onderzoeksmethoden Femmie de Vegt heeft veel interesse in het hergebruiken van open onderwijsmaterialen, omdat het haar en haar studenten flexibel onderwijs biedt.
"Voor mijn eigen lessen gebruik ik veel open materialen. Er is al zo veel goeds beschikbaar, het is dan zonde als ik het ook nog eens ga maken. Daarnaast vind ik het belangrijk om studenten verschillende soorten materialen aan te bieden. Iedereen leert toch anders en zo kunnen studenten zelf bepalen hoe ze leerdoelen eigen willen maken. De basis vergaren ze zelf, de een kijkt dan kennisclips, de ander volgt e-learningmodules of leest de tekstboeken. Zo heb ik meer tijd om met studenten de diepte in te gaan.