Docenten, bibliotheekmedewerkers en andere professionals binnen het hoger onderwijs vertellen over hun ervaringen met het delen of hergebruiken van open leermaterialen. Mensen die geloven in het delen van kennis en gebruik maken van elkaars expertise. Die experimenteren om te kijken wat het oplevert en anderen willen inspireren.
Open leermaterialen in de praktijk: Marloes van den Broek
Samen met alle hbo-verpleegkunde opleidingen aan de slag met het delen en hergebruik van elkaars leermaterialen is een grote uitdaging, maar Marloes van den Broek, docent hbo-verpleegkunde en projectlid van het project "Samen hbo-verpleegkunde" ziet op vele fronten de voordelen hiervan in.
"Wanneer je krachten bundelt en gebruik maakt van elkaars expertise dan komt dat de kwaliteit van de materialen te goede en scheelt het je veel tijd. Ik gebruik daarnaast ook materialen van anderen ter inspiratie voor mijn eigen lessen. Behulpzaam daarbij is het gezamenlijk opgestelde kwaliteitsmodel. Zo heb ik een mooie maatstaf om het materiaal van anderen te beoordelen."
- Lees het interview: "Liever kort en praktisch dan een te uitgebreid kwaliteitsmodel"
- Bekijk de open leermaterialen van HBO Verpleegkunde en sluit je aan bij de community
Samen hbo-verpleegkunde
Het project Samen hbo Verpleegkunde is gericht op het delen en hergebruiken van open leermaterialen op het gebied van verpleegkunde. Voorafgaand aan het project is hier voor 5 samenwerkende instituten al een structuur voor opgezet. Die structuur wordt nu uitgebreid naar alle 17 verpleegkunde-opleidingen in Nederland. Het project is onderdeel van de Stimuleringsregeling Open en online onderwijs, binnen de pijler Open leermaterialen.