Docenten, bibliotheekmedewerkers en andere professionals binnen het hoger onderwijs vertellen over hun ervaringen met het delen of hergebruiken van open leermaterialen. Mensen die geloven in het delen van kennis en gebruik maken van elkaars expertise. Die experimenteren om te kijken wat het oplevert en anderen willen inspireren.
Open leermaterialen in de praktijk: Theo van den Boogaart
Theo van den Bogaart is lerarenopleider wiskunde voor het tweede- en eerstegraadsgebied en projectleider van het afgeronde project Open online Bètadidactiek. Hij is geïnteresseerd in onderwijsinnovatie en wil vooral goede docenten opleiden.
"Ik ontwikkelde samen met vakgenoten van andere onderwijsinstellingen online modules vakdidactiek voor bètavakken en we delen deze onder een open licentie. Het is belangrijk om dat samen met anderen te doen, want zo breng je verschillende expertises bij elkaar, we houden elkaar scherp en we inspireren elkaar wat ten goede komt aan de kwaliteit van ons onderwijs. Mijn advies wanneer je start met het maken van nieuwe open materialen is om aan de slag te gaan met een actueel thema en met content die je zelf leuk vindt. Dit houdt de motivatie hoog en geeft materiaal waar ook anderen wat meekunnen."