ECI leverancier nieuwe fotonische laag SURFnet-netwerk

Apollo-transportoplossing ECI ondersteunt fotonische transportnetwerk van SURFnet

19 DEC 2016

ECI, aanbieder van ELASTIC Network®-oplossingen, en SURFnet hebben een contract voor de fotonische laag van het SURFnet-netwerk ondertekend. De volgende generatie van het SURFnet-netwerk, SURFnet8, wordt uitgerust met het zeer snelle Apollo-platform van ECI voor optische kanalen van 100Gbit/s en de nieuwste ROADM technologie.

Bandbreedteherstel mogelijk

SURFnet schakelt over op een volgende generatie van het netwerk, omdat de huidige infrastructuur niet meer voldoet: deze biedt voor de toekomst onvoldoende flexibiliteit en bandbreedte per golflengte. Bovendien maakt de nieuwe oplossing automatisering en bandbreedteherstel mogelijk. “Belangrijke eigenschappen voor de toekomst," aldus Jac Kloots, projectmanager bij SURFnet. "Wij hebben ECI uit negen kandidaten gekozen mede vanwege de mogelijkheid om snel, eenvoudig en kostenefficiënt te migreren naar 400G, wat in de toekomst nodig kan zijn. Een andere doorslaggevende factor was de ondersteuning van Alien Wavelengths. We zijn blij met onze samenwerking met ECI, waardoor we de Nederlandse onderwijs- en onderzoeksgemeenschap de best mogelijke dienstverlening kunnen blijven bieden."

Flexibel DWDM-transport

Het Apollo-platform van ECI biedt onder meer transparant en flexibel DWDM-transport volgens de nieuwste standaarden. Apollo combineert sterke prestaties, krachtige RAMAN-ondersteuning en een lage latency met optische routing die via software kan worden geconfigureerd en die color-, direction- en gridless is, voor maximale efficiëntie en programmeerbare netwerken.

"ECI heeft zeer sterke betrekkingen met nationale onderzoeks- en onderwijsnetwerken wereldwijd. SURFnet is onze zesde NREN-klant in Europa, en dit is onze derde opdracht op dit gebied die ons in de afgelopen paar maanden is gegund. Het verheugt ons dat ook SURFnet vertrouwt op ECI," zegt Christian Erbe, hoofd van de sectie Gemeenten, nutsbedrijven en overheid EMEA bij ECI. "Onze oplossingen zijn aanpasbaar, zodat onze klanten een product kopen dat kan meegroeien met en kan worden aangepast aan hun veranderende behoeften. De Apollo-oplossing is klaar voor 200G/1T en kan worden aangepast aan de programmeerbare netwerken van de toekomst."

"Met de nieuwe fotonische laag is de Nederlandse onderwijs- en onderzoeksgemeenschap klaar voor de toekomst. We hebben er alle vertrouwen in dat wij samen met ECI en hun Apollo-platform een netwerk tot stand kunnen brengen dat een veelzijdigere dienstverlening mogelijk maakt en genoeg bandbreedte levert aan instellingen, docenten en onderzoekers," zegt Erik Huizer, CTO van SURFnet.

Fernando Valdivielso (Head of EMEA Regional Business Unit), Erwin Bleumink (Algemeen directeur SURFnet, lid directieraad SURF), Christian Erbe (General Manager ECI GmbH)