Privacy en techniek: ze liggen elkaar toch wel
In haar rol als Privacy Officer bij SURF is jurist Floortje Jorna een beetje ons geweten. Want de technische mogelijkheden zijn nauwelijks meer te bevatten en natuurlijk streven we ernaar die állemaal benutten. Maar moeten we alles wat we kunnen, ook willen?
“Dat is een interessante vraag,” zegt Floortje. “Eigenlijk is dat precies waar ik dagelijks mee bezig ben. Als ict-organisatie willen we natuurlijk innoveren. Altijd. Maar als de ontwikkelingen elkaar in razend tempo opvolgen, kun je makkelijk de risico’s van je vernieuwingsdrang uit het oog verliezen. En privacy is op dit moment misschien wel het grootste risico.”
Positief onderscheiden
Floortje: “Zeker in de technische hoek klinkt privacy nu vooral als een hoop gedoe, een verplichting. “Je mag helemaal niks meer”, “we kunnen nu geen handige gegevens meer bewaren”. Het zou mooi zijn als we bijvoorbeeld voor onderwijsinstellingen meer de nadruk kunnen leggen op de kansen van privacy. Want die zijn er! Je kunt studenten of onderzoekers een veilige omgeving bieden, waarin ze zich geen zorgen hoeven te maken over hun gegevens. Daarmee zet je jezelf neer als een betrouwbare partij.”

Maatschappelijke impact
Floortje was namens SURF en samen met Privacy Company nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Privacy Designer: een online tool die het MKB, verenigingen en organisaties helpt bij het inventariseren van privacyrisico’s en bij het kiezen van een passende privacystrategie. Op 28 januari 2019 won die tool een Nederlandse Privacy Award. Dit zei de jury erover: ‘Handig in gebruik, vernieuwend, en de maatschappelijke impact is groot.’
Keuzevrijheid en inzicht
“Die prijs is het bewijs: je kunt ook mét privacy innovatief zijn,” zegt Floortje. “De tool geeft handvaten om je gebruikers zo veel mogelijk te beschermen, van identiteitsfraude tot bespionering. En je kunt – door goed met privacy om te gaan - keuzevrijheid en inzicht bieden. Dat is heel mooi, als je er zo naar kijkt.”

Trots
“Het is een onderwerp dat mij raakt en ook daarom vond ik het erg bijzonder om aan dit project mee te werken. Ik ben trots dat we met een klein team in korte tijd iets goeds hebben gemaakt, waar organisaties echt wat aan kunnen hebben bij de ontwikkeling van nieuwe online producten.”
Interesse in meer persoonlijke verhalen over de impact van onze innovaties?