Rapport: uitdagingen en mogelijkheden van learning analytics

Hoe zet je learning analytics in bij open en online onderwijs? In het rapport ‘Grand challenges learning analytics & open en online onderwijs - een verkenning’ verkennen we de mogelijkheden en uitdagingen die je hierbij tegenkomt.

 Grand challenges learning analytics open en online onderwijs

Uitdagingen van learning analytics

De relatie van open en online onderwijs met learning analytics is een interessant nieuw werkgebied. Er is steeds meer data beschikbaar, die we kunnen gebruiken voor het ontwikkelen van nieuw onderwijsmateriaal. Maar hoe doe je dat en welke vragen spelen er bij onderwijsprofessionals over dit onderwerp?

Na een online enquête kwamen vijf uitdagingen aan het licht:

  1. Hoe kan learning analytics het proces bevorderen van onderwijsmateriaal?
  2. Aan welke eisen moet een dashboard voor docenten voldoen?
  3. Hoe kan learning analytics de vindbaarheid van de juiste open leermaterialen ondersteunen?
  4. Hoe gaan we om met privacy en ethiek bij het gebruik van learning analytics in open en online onderwijs?
  5. Welke infrastructuur is nodig als instellingen aan de slag willen met learning analytics in open en online onderwijs?

Mogelijkheden van learning analytics

Aan de hand van deze uitdagingen heeft een team van vijf experts literatuuronderzoek gedaan en praktijkvoorbeelden bekeken. In het rapport ‘Grand challenges learning analytics & open en online onderwijs - een verkenning’ bespreken ze aan de hand hiervan de mogelijkheden die learning analytics het onderwijs biedt.