Wil jij graag dat de adoptie van open leermaterialen binnen je instelling sneller gaat? Wil je docenten helpen om er echt mee aan de slag te gaan? Met dit stappenplan zet je een online workshop op waarmee je docenten inspireert en zij ervaring opdoen. De workshop is ook voor de ondersteuners: wat kunnen zij doen om drempels te verlagen?
Stap 2. Workshop Inrichten
In deze stap ga je de workshop inrichten door de outline van de workshop op te stellen. Je maakt een planning en denkt na over tijdsbesteding voor de deelnemers en over ondersteunende middelen.
De basisopzet van de workshop is als volgt:
Docenten |
Ondersteuners |
|
---|---|---|
Voorbereidende opdrachten (verschillende opdrachten voor de beide doelgroepen) - stap 4 |
✅ |
✅ |
Online bijeenkomst Herontwerp je onderwijs met leermaterialen van anderen - stap 5 |
✅ |
✅ |
Online bijeenkomst Organisatie en ondersteuning open leermaterialen - stap 5 |
✅ |
|
Online terugkombijeenkomst - stap 6 |
✅ |
✅ |
Maak een outline of draaiboek van het gehele traject. De bijeenkomsten zijn daarbij het grootste onderdeel. Neem in de outline het volgende mee:
- planning voor de organisatie
- tijdsbesteding voor de deelnemers
- ondersteunende middelen

Planning voor de organisatie
De week waarin je de bijeenkomsten gaat geven is benoemd als eerste week in onderstaand tijdschema. Denk na wanneer je de workshop geeft. Docenten zijn vaak volgepland, voor hen is het handig om het in een onderwijsvrije week te organiseren. Wellicht zijn er nog meer gunstige periodes voor docenten om een dergelijke workshop te organiseren.
Voorbeeldplanning
Week |
Actie |
---|---|
-8 |
Start werving en opening inschrijving |
Direct na inschrijving |
Bevestigingsmail |
-4 |
Sluiting inschrijving |
-4 |
Welkomst e-mail met voorbereidingsopdrachten |
-2 |
Inleveren voorbereidingsopdracht |
1 |
Online bijeenkomsten Herontwerp je onderwijs met leermaterialen van anderen Organisatie en ondersteuning open leermaterialen |
2 |
Follow up e-mail |
4 |
Telefonisch contact voortgang follow-up |
8 |
Terugkombijeenkomst |
12 |
Nazorg |
Tijdsbesteding voor deelnemers
Bij een goed voorbereide en georganiseerde workshop komen de verwachtingen van de deelnemers uit. Bepaal van te voren hoeveel tijd de verschillende deelnemers kwijt zijn aan het goed doorlopen van de workshop. Dit helpt de deelnemers een beter beeld te krijgen van de workshop. De volgende inschatting is gemaakt op basis van de ervaringen bij Rijksuniversiteit Groningen en HAN.
Docent |
Ondersteuners |
|
---|---|---|
Voorbereidingsopdracht |
2 uur |
2 uur |
Online bijeenkomst Herontwerp je onderwijs |
2,5 uur |
2,5 uur |
Online bijeenkomst Organisatie en ondersteuning open leermaterialen |
2,5 uur |
|
Eindopdracht |
Door deelnemer te bepalen |
Door deelnemer te bepalen |
Terugkombijeenkomst |
1 uur |
1 uur |
Totaal minimaal |
5,5 uur |
8 uur |
Ondersteunende middelen
Denk na over:
- een online plek waar je de bijeenkomst kan geven
- waar en hoe deelnemers hun voorbereidingsopdracht moeten inleveren
- hoe je uitwisseling faciliteert. Dit kan een omgeving in de leeromgeving zijn, het moet in ieder geval een plek zijn waar alle deelnemers makkelijk toegang toe hebben. Je kunt hier voor elk vak een eigen pagina aanmaken. Ook is het goed om hier voor de ondersteuners een pagina te maken waar zij gemeenschappelijk aan hun opdrachten kunnen werken
ACTIE
- Maak een outline van het gehele traject.
- Maak een tijdschema.
- Regel de ondersteunende middelen.