Starten met edubadges

Wil je binnen je mbo-, hbo- of wo-instelling starten met het uitreiken van edubadges aan studenten? In onderstaand stappenplan lees je hoe je dit invoert voor een specifiek vak, of binnen een faculteit, vakgroep of je gehele instelling.

Twee studenten in een open hal met een laptop

Stap 4: Richt het systeem in

Wanneer kun je starten met het uitreiken van edubadges?

Je kunt starten met het uitreiken van edubadges, zodra:

  1. de edubadge-dienst je instelling heeft aangemaakt in het platform
  2. je edubadge-instellingsadmin de bijbehorende metadatavelden heeft ingevuld. De dienst nodigt de instellingsadmin(s) uit om deze eerste stappen samen in het systeem te doorlopen.
  3. je minimaal één issuer-group, één issuer en één eerste badges-class hebt ingericht en alles gereed is om de edubadge(s) uit te reiken aan je lerenden.

Demo-edubadges.nl: probeer en leer!

Voordat je gaat werken in het edubadges-platform is het handig om je indeling uit te proberen en te oefenen met het aanmaken en uitreiken van een testedubadge-class. Dit kan in de demo-omgeving. Zodra je daar bent ingelogd kun je uitproberen hoe het aanpassen, intrekken (revoken) of verwijderen van een edubadge class in zijn werk gaat.

Vraag een training aan

Wil je (een groep) collega’s wegwijs maken in het platform? Dat kan via onze systeemtraining. Vraag dan een training aan via support@edubadges.nl. In deze training doorlopen we samen het platform en laten we je alle functionaliteiten zien.

Lerenden betrekken en begeleiden

Beheren van edubadges door de lerenden 

Vanuit de edubadges-backpack kan de lerende edubadges beheren. Standaard staat de edubadge op ‘privé’, dit wil zeggen dat de gegevens niet publiekelijk toegankelijk zijn. De lerende kan de edubadge op ‘publiek’ zetten en kan de edubadge dan delen via social media en/of e-mail. 

Wat kunnen studenten met edubadges? Vertel het! 

Wat kan de student doen met de edubadge die hij of zij heeft ontvangen? Denk bijvoorbeeld aan het profileren richting toekomstige werkgevers, of aan het aantonen van bestaande kennis en vaardigheid bij de overstap naar een vervolgopleiding.  

Succesfactor: neem lerenden mee in het gebruik van edubadges en maak samen de backpack aan! 

Het is cruciaal dat je studenten en professionals aan wie je edubadges wilt uitreiken, vertelt wat edubadges zijn, wat zij ermee kunnen, waarvoor je ze uitreikt en hoe dat praktisch in zijn werk gaat.  

De backpack activeren en het juist koppelen van de instelling zijn cruciale stappen bij het ontvangen van de eerste edubadge voor een lerende. Doe dit vooral klassikaal of begeleid de lerende individueel hiermee. 

Tip: maak vooral geen eigen handleiding, scheelt veel werk en je voorkomt foutieve instructie! 

Succesfactor: Beheer!  

Kijk regelmatig of er nog openstaande aanvragen zijn of niet-geclaimde direct awards. 

  • Zijn er openstaande aanvragen? Vraag altijd na waardoor dit komt. 
  • Zijn er niet-geclaimde direct awards? Kijk wat er aan de hand is en/of stuur een reminder. Neem eventueel contact op.  

Succesfactor: check de belangrijke indicatoren voor meerwaarde badge voor de instelling 

Bekijk regelmatig de claimrate per badge class in het tabblad ‘Inzicht’: deze geeft de mate weer waarin lerenden hun uitgereikte edubadge ‘claimen’ (is actief aan hun backpack toevoegen) oftewel belangrijk vinden. De docent heeft ook de mogelijkheid om een reminder te sturen naar de lerende (vanuit de tab ongeclaimde edubadges).  

Check regelmatig het aantal ‘publiek gemaakte edubadges’ door de lerenden via het tabblad Inzicht: dit toont in hoeverre lerenden de intentie hebben om hun verworven edubadge publiekelijk te gebruiken (bijvoorbeeld door deze toe te voegen op LinkedIn of te delen met werkgevers). 

 Trek lering uit deze percentages, noteer lessons learned en onderneem actie. Gaat het om een badge die studenten niet interessant genoeg vinden? Koppel dit vooral binnen je instelling terug naar de desbetreffende personen. 

 

Begrippen

De volgende begrippen zijn relevant als je met het uitgeven van digitale certificaten met de dienst edubadges aan de slag gaat:  

  • Er worden drie rollen onderscheiden

    1. Uitgever van de edubadge – hiermee wordt de uitgevende instelling bedoeld (‘issuer’) 

    2. Ontvanger van de edubadge – hiermee wordt de ‘lerende’ bedoeld 

    3. Raadpleger van de edubadge – dit is bijvoorbeeld de werkgever of een andere instelling dan de uitgevende die de edubadge verifieert. 

  • Instelling: de instelling die de edubadges uitgeeft. 
     
  • Issuer group: dit kan een onderverdeling of subcategorie zijn en bevat een clustering van verschillende issuers. In het edubadges-platform worden issuer groups onder de uitgevende instelling geclustered.  
     
  • Issuer: het organisatie-onderdeel van de instelling dat de edubadge uitgeeft. In het edubadges-platform worden issuers onder issuer groups geclustered. 
     
  • Badge class: de beschrijving van de te behalen badge, gemaakt door de issuer. De badge class is een template waarin de issuer beschrijft wat de badge behelst; denk hierbij aan de naam van de cursus, opleiding of vaardigheid, de beoordelingscriteria (waaraan moet de student voldoen om de badge te ontvangen?), informatie over de issuer, de waarde van de badge en eventueel standaarden of afspraken waaraan de badge is gerelateerd (bijvoorbeeld het aantal ECTS-credits die ermee behaald kunnen worden). 
     
  • Edubadge: een digitaal certificaat dat door een Nederlandse onderwijs- of onderzoeksinstelling uitgereikt is aan een specifieke persoon ( student of medewerker) om te bevestigen dat bepaalde kennis of vaardigheden aantoonbaar zijn verworven. Via het edubadges-platform van SURF worden edubadges uitgegeven voor zowel geaccrediteerd onderwijs als extra-curriculaire activiteiten. 
     
  • Edubadges backpack: De backpack is de plek voor lerenden om edubadges te ontvangen en verzamelen. Vanuit de backpack kunnen edubadges gedeeld worden met anderen. 
     
  • Edubadges catalogus: De catalogus binnen de dienst edubadges toont alle badge classes van alle instellingen die edubadges gebruiken. 
     
  • Uitgifte van edubadges kan op 2 manieren: 
  1. Op aanvraag van de lerende; de docent stuurt een link naar de lerende waarmee de badge aangevraagd kan worden. Dit noemen we ook wel ‘op aanvraag of via enrollment/inschrijving’.  
  2. Op initiatief van de docent; deze geeft in het systeem aan dat zijn/haar lerenden de edubadge verdienen. De lerenden ontvangen een bevestigingsemail. Dit noemen we ‘direct award’. Bij deze manier speelt het claimen en de claimrate een rol: 
     
  • Claimen: de lerende ‘claimt’ zijn edubadges; e lerende accepteert zijn of haar edubadges door vanuit de ontvangen bevestigingsmail de edubadge in zijn/haar backpack te plaatsen. 
     
  • Claimrate: het percentage lerenden dat edubadges heeft geclaimd. Dit zegt iets over de waarde die lerenden aan de badge toekennen. Bij een 100% claimrate is het duidelijk dat de lerenden de edubadge graag willen hebben.  
     
  • EduID: Het edubadges-platform maakt gebruik van eduID. Het is een identiteit die de lerende een leven lang kan gebruiken voor onderwijszaken. Je koppelt je eduID aan je instelling (voor de periode dat je daar studeert). Via de koppeling met je instelling wordt je naam opgehaald. Hierdoor weten we zeker dat de edubadge bij de juiste persoon hoort. Daarnaast kan de instelling alleen edubadges in een backpack plaatsen als de lerende gekoppeld is.  
    • Via de eduID portal (mijn.eduid.nl) kan het eduID beheerd worden; d.w.z. je kunt hier je eduID bekijken, je e-mailadres wijzigen en zien welk (instellings-)account je gekoppeld hebt.