Thema-uitgave: Innovaties in digitaal toetsen - Toetsen als integraal onderdeel van het leerproces
Deze thema-uitgave neemt je mee naar de toekomst van het toetsen. Zes experts vertellen hoe de rol van toetsen in het onderwijs kan veranderen door digitale toetsvormen in te zetten. Tussen de interviews door krijg je hiervan voorbeelden aangereikt aan de hand van actuele SURF-projecten en good practices.
Van ‘toetsen van leren’ naar ‘leren van toetsen’
In de thema-uitgave Innovaties in digitaal toetsen laten zes professionals vanuit verschillende disciplines en diverse invalshoeken zien dat het adagium verandert van ‘toetsen van leren’ naar ‘leren van toetsen’. En dat die toekomst dichterbij is dan we denken wordt duidelijk aan de hand van 12 praktijkvoorbeelden, waaronder de ervaringen uit projecten van de innovatieregeling Digitaal toetsen voor Onderwijs op maat.
Digitaal toetsen: verrijken van het onderwijs
Vaak wordt bij digitaal toetsen gedacht aan efficiency. Vanwege grote aantallen studenten tegelijk een toets laten afnemen, tijdsbesparing realiseren bij het nakijken en veel minder gesleep met papier. Dat is natuurlijk zo, maar minstens zo interessant zijn de mogelijkheden van digitaal toetsen om het onderwijs te verrijken. Denk aan het direct verstrekken van feedback aan studenten en het inzetten van computer-adaptieve toetsen die zich aanpassen aan het niveau van de student. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. In de uitgave staan meerdere voorbeelden van hoe digitaal toetsen het onderwijs kan verrijken.
Informeren én inspireren
Het doel van deze thema-uitgave is om je te informeren, maar zeker ook te inspireren door je mee te nemen naar de toekomst van het toetsen in het onderwijs. Om tot innovatie te komen is samenwerken van groot belang. Dat blijkt ook uit eerdere projecten en ervaringen van instellingen. Samenwerken is de motor van innovatie.
Voor wie
Deze uitgave is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt met het geven en ontwikkelen van onderwijs.