Thema-uitgave: Toets- en vragenbanken in het onderwijs

Een goede itembank staat aan de basis van digitaal toetsen. In de thema-uitgave lees je wat de meerwaarde is van digitale toets- en vragenbanken. Aan de hand van inspirerende voorbeelden laten we je zien wat er komt kijken bij het opzetten ervan.

studenten in bibliotheek

Winst boeken met digitale toets- en vragenbanken

“Zolang veel docenten nog steeds een la met eigen toetsen hebben, is er sprake van groot kapitaalverlies”, aldus Cees van der Vleuten, hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit Maastricht, in deze thema-uitgave. Er valt veel voordeel te behalen door vragen veilig op te slaan in digitale toets- en vragenbanken, ook wel itembanken genoemd. Zo kunnen meerdere docenten gebruik maken van de toets- en vragenbank. De samenwerking hierin draagt bij aan de kwaliteit. In deze thema-uitgave vertellen verschillende experts over hun ervaringen met het werken aan itembanken en wat er komt kijken bij het opzetten ervan.

Informeren én inspireren

Het doel van deze thema-uitgave is:

  • kennis over itembanken delen
  • de kracht van samenwerking aan itembanken te laten zien
  • bewustwording te creëren over de mogelijkheden
  • inspirerende voorbeelden laten zien

Voor wie?

Deze uitgave is bedoeld voor iedereen die onderwijs geeft en ontwikkelt.