Thema-uitgave: ‘Toetsen in open en online onderwijs’

Deze thema-uitgave gaat over ‘Toetsen in open en online onderwijs’. We behandelen hierin 4 thema’s: formatief toetsen en peer review, summatief toetsen door online proctoring, erkenning van behaalde studieresultaten in online onderwijs en de toekomstvisie op toetsen in online onderwijs. 

Studenten in collegezaal achter computers

Masterclass ‘Online Toetsen in de MOOC’

De basis voor deze thema-uitgave is gelegd tijdens de masterclass ‘Online Toetsen in de MOOC’ op 2 april 2015 bij de Technische Universiteit Delft. Tijdens deze sessie gingen deskundigen met elkaar in gesprek over de effectiviteit van formatieve toetsen binnen open en online onderwijs en campusonderwijs. Veel van de aanwezige sprekers verwerkten hun inbreng tot een artikel. De publicatie van deze thema-uitgave is in nauwe samenwerking met de special interest groups Open Education en Digitaal toetsen.

Opbouw en inhoud

De bijdragen zijn gegroepeerd rond vier thema’s: 

  • formatief toetsen en peer review
  • summatief toetsen door online proctoring
  • erkenning van behaalde studieresultaten in online onderwijs
  • toekomstvisie op toetsen in online onderwijs.

De opbouw is als volgt:

  • Beschrijving van de uitkomsten van de masterclass ‘Online Toetsen in de MOOC’ door Marjolein van Trigt (freelance journalist).
  • Verslag van de presentatie over formatief toetsen en peer assessments in MOOC’s van Annemarie Zand Scholten (Universiteit van Amsterdam) door Marjolein van Trigt.
  • Artikel over online proctoring: hoe werkt het? Wie doet het? En waar gaat het naar toe? Geschreven door Marja Verstelle (Universiteit Leiden).
  • Effectieve toepassingen van certificering en proctoring in online onderwijs door Meta Keijzer-de Ruijter en Janine Kiers, beiden van de TU Delft.
  • Artikel over grenzeloos flexibiliseren van toetsen door online proctoring aan de hand van de ervaringen bij de Universiteit van Amsterdam. Geschreven door Natasa Brouwer (Universiteit van Amsterdam) en Daniel Haven (ProctorExam).
  • Het artikel over ‘Erkenning van een MOOC; een statusoverzicht’ geeft een overzicht van de ervaringen en ideeën die tijdens een discussie in de masterclass aan bod kwamen. Door Robert Schuwer (Fontys Hogeschool).
  • Artikel over Privacy en ethiek bij digitaal toetsen. Beschreven door Nils Siemens.
  • Presentatie over de digitaliseringsdroom van studenten van Yvonne Rouwhorst en Lisanne van Kessel van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).
  • Verslag van de interviews van Marjolein van Trigt met 3 experts op het gebied van ICT en onderwijs over hun toekomstvisie op toetsen in online en blended onderwijs.

Zie ook