Uitgave online onderwijs: Peer feedback en peer assessment

In deze thema-uitgave bespreken we de volgende vragen: hoe richt je peer feedback in en hoe realiseer je dit? Wat zijn obstakels en wat zorgt voor succes? En hoe zorg je voor kwaliteit? Drie van onze onderwijsinstellingen laten zien hoe zij peer feedback in online onderwijs toepassen. Ook lees je wat er aan onderzoek plaatsvindt op dit thema.

2 personen luisteren aandachtig

Opbouw en inhoud

  • Marjolein van Trigt geeft verslag van een expert sessie over hoe peer feedback grootschalig online onderwijs persoonlijker maakt.
  • Marca Gresnigt (Wageningen University & Research) laat in een good practice zien hoe de WUR peer assessments inzet in MOOC’s.
  • Pascal Haazebroek legt uit hoe het peer-feedbackplatform Pitch2Peer studenten ertoe aanzet om uit te blinken.
  • Pieter Bots laat in de good practice van de TU Delft zien hoe zij systeemmodelleren in een online estafette-werkvorm inzetten.
  • Bob Götte licht toe hoe Hogeschool Inholland studenten met een weblecture voorbereidt op het geven van peer feedback.
  • Renée Filius van Elevate Health (UMC Utrecht) vertelt in de derde good practice hoe bij de master Klinische Epidemiologie peer feedback wordt ingezet in een internationale setting .
  • In het intermezzo Tools voor peer feedback gaan Peter Boers en Sebas Veeke (beiden SURFnet) in op de voor- en nadelen van het zelf ontwikkelen van software en het toepassen van een generieke tool voor peer feedback. Ook geven zij een overzicht van tools die nu beschikbaar zijn op de markt. 
  • Gaby Lutgens (Universiteit Maastricht) laat zien hoe de UM tot een keuze voor tools is gekomen.
  • In het laatste artikel vertellen drie onderzoekers, Ellen Rusman, Julia Kasch (beiden Open Universiteit – Welten-instituut) en Esther van Popta (HAN), wat er uit onderzoek bekend is over de effectiviteit van peer feedback.