XR (extended reality)
XR is een technologie in ontwikkeling op uiteenlopende gebieden. Van het onderwijs, onderzoek, medisch onderwijs tot aan defensie maakt gebruik van XR. Wat zijn de mogelijkheden, kansen, en toepassingen van extended reality voor het onderwijs en onderzoek?
XR on tour

XR kan een heel goede manier zijn om speciale leerervaringen voor leerlingen te creëren.

Uitgave XR in onderwijs
Gül Akcaova

Gül Akcaova

Telefoonnummer

Publieke waarden voor XR in onderwijs en onderzoek

Waar moet je aan denken gaan als het gaat over eXtended Reality (XR) technologieën en publieke waarden binnen onderwijs en onderzoek? We beschrijven het gebruik van XR in twee verschillende voorbeelden om te begrijpen welke nieuwe vragen ontstaan vanuit het perspectief van publieke waarden.

Downloads

Download de publicatie over publieke waarden voor XR in onderwijs en onderzoek

Nu technologieën onze onderwijs- en onderzoekswereld blijven digitaliseren, is het tijd om hun invloed op verantwoorde wijze vorm te geven. Veel onderwijsinstellingen duiken in XR-technologieën en de opkomst van innovatie en experimenten is spannend. Maar als we technische problemen aanpakken, headsets bestellen en de virtuele ervaringen uitbreiden naar nieuwe domeinen, moeten we ervoor zorgen dat deze vooruitgang in lijn is met onze gedeelde publieke waarden.

In dit document presenteren we de belangrijkste onderdelen van de discussie over het gebruik van eXtended Reality-technologieën (XR) in onderwijs en onderzoek. De eerste stap is om inzicht te krijgen in het gebruik van XR in specifieke praktijkvoorbeelden en nieuwe vragen te stellen over XR vanuit het perspectief van publieke waarden.

Casestudy 1 is gericht op VR-gebaseerde digitale laboratoria (labs) in Nederland. We stellen kritische vragen over de technologie in deze (lab)context, waardoor zowel gebruikers als ontwikkelaars de rol van responsible (verantwoorde) technologie serieus moeten nemen.

Casestudy 2 gaat over door VR aangedreven Virtuele presentatietraining. Ook in deze case stellen we kritische vragen over de technologie, om zowel gebruikers als ontwikkelaars bewust te maken van de rol van deze technologie in hun persoonlijke situatie(s).

3 conclusies

  1. XR in training is effectief gebleken in specifieke toepassingen, wat leidt tot nieuwe transformaties in zowel labtraining als communicatie.
  2. Publieke waarden als basis voor serieuze reflectie over XR-technologieën leiden tot nieuwe, kritischere vragen voor zowel docenten als onderzoekers wanneer ze deze nieuwe technologieën voor hun situatie overwegen.
  3. Om deze publieke waarden in de praktijk te brengen, moeten de XR-technologieën worden afgestemd op onze publieke waarden via verantwoorde praktijken.