Digitale leermaterialen
Door samen in actie te komen kunnen we het delen en hergebruik van digitale leermaterialen stimuleren en het onderwijs futureproof maken. Samen zorgen we ervoor dat studenten en docenten altijd en overal over kwalitatief goede leermaterialen beschikken en dat zij het onderwijsmateriaal eenvoudig op 1 plek kunnen vinden. Doe jij ook mee?
Student met VR Bril

Hoe kun je ondanks het grootschalige onderwijs toch gepersonaliseerde feedback geven?

Kirsten Veelo

Kirsten Veelo

Telefoonnummer

Stimuleringsregeling Open en online onderwijs

Ict in het onderwijs biedt kansen voor innovatie en kwaliteitsverbetering. De minister van OCW stelde in 2022 voor het laatst financiering beschikbaar via de stimuleringsregeling open en online onderwijs. Lees meer over de projecten uit de stimuleringsregeling.

Kennis open leermaterialen

Dankzij de subsidie uit de stimuleringsregeling open en online onderwijs zijn veel projecten ontwikkeld voor open leermaterialen en online onderwijs. Naast deze projecten is ook veel kennis opgedaan en doorontwikkeld in producten of diensten. Op deze pagina een verzameling van de ontwikkelingen voor open leermaterialen.

Stappenplannen open leermaterialen

Uit alle kennis die is voortgekomen uit de pijler open leermaterialen heeft SURF samen met onderwijsinstellingen de krachten gebundeld om het delen en hergebruiken van open leermaterialen te stimuleren. Om hiermee te starten zijn verschillende stappenplannen ontwikkeld. Je vindt ze allemaal op de pagina starten met open leermaterialen.

Kennismaking open leermaterialen

In de Kennismaking open leermaterialen vind je alles over delen, hergebruiken en ontwikkelen of verzamelen van open leermaterialen. De module is speciaal voor docenten, ondersteuners en community’s van docenten om zelf aan de slag te gaan.

Stappenplan Zelf leermaterialen ontwikkelen en delen

Jij ontwikkelt leermaterialen waar collega’s binnen en buiten je instelling van kunnen profiteren. Dan wil je ze ook open delen, zodat ze je hele community kunnen inspireren. Lees in het stappenplan Zelf leermateriaal ontwikkelen en open delen hoe je dit aanpakt.

Stappenplan Beleid voor open leermaterialen

Het stappenplan Beleid voor open leermaterialen helpt je om beleid te formuleren voor het delen en hergebruiken van open leermaterialen binnen en buiten je instelling.

Stappenplan Vakcommunity rond open leermaterialen

Als je open leermaterialen maakt, deelt en hergebruikt, is samenwerking met andere docenten heel belangrijk. In een actieve vakcommunity wordt samenwerken makkelijker. Met het stappenplan Vakcommunity rond open leermaterialen bouw je een community rond open leermaterialen op.

Stappenplan Kwaliteitsmodel open leermaterialen

Werk je samen aan het opbouwen van een collectie open leermaterialen? Zorg dan dat de leermaterialen van goede kwaliteit zijn en dat ze voldoen aan de juiste criteria. Gebruik het stappenplan Kwaliteitsmodel bij het opstellen, implementeren en onderhouden van de kwaliteit van open leermaterialen.

Stappenplan Vakvocabulaire

Werk je in een opleidingsvereniging, beroepsvereniging of een vakcommunity en wil je vanuit dit samenwerkingsverband open leermaterialen beschikbaar stellen? Zorg er dan voor dat de digitale leermaterialen goed vindbaar zijn. Het stappenplan Vakvocabulaire helpt daarbij.

Stappenplan Ontwikkeling workshop

Wil je dat de adoptie van open leermaterialen binnen je instelling sneller gaat? Wil je docenten helpen om er echt mee aan de slag te gaan? Met het  Stappenplan Ontwikkeling workshop zet je een online workshop op waarmee je docenten inspireert en zij ervaring opdoen. De workshop is ook voor de ondersteuners.

Stappenplan: Maak je open tekstboek!

Wil je een open tekstboek publiceren binnen het hoger onderwijs? De zone Naar digitale (open) leermaterialen ontwikkelde een stappenplan voor het maken van een open tekstboek. Het bevat good practices, instructies voor en expertise over het publiceren van open tekstboeken. 

Use cases pijler open leermaterialen

De projecten uit de pijler open leermaterialen die hebben deelgenomen aan de stimuleringsregeling open en online onderwijs vind je op deze pagina. 

ShareStats: vakcommunity én open omgeving voor statistiekopgaven in één

In opleidingen sociale wetenschappen is statistiek een belangrijk, maar ook lastig vak. Studenten willen veel oefenen en dat betekent dat docenten veel werk hebben aan het maken van al die opgaven. Vier universiteiten namen het initiatief om de krachten te bundelen en een open omgeving te creëren voor statistiekopgaven.

Lees de use case

VR maakt voorbereiden en oefenen van practicum levensecht

Studenten vinden chemiepractica vaak spannend. Er kan veel misgaan, met behoorlijk hoge kosten en veiligheidsrisico’s als gevolg. De WUR ontwikkelde samen met de RUG een virtueel chemiepracticum om studenten eerst virtueel te laten oefenen met een virtual reality bril ter voorbereiding op fysieke practica.

Lees meer

Verpleegkundestudenten leren klinisch redeneren met video’s en interactie

Hoe leer je studenten verpleegkunde klinisch redeneren? Hoe breng je ze in aanraking met situaties thuis, in het verpleeghuis, ziekenhuis of bij de huisarts? De context is belangrijk voor de interpretatie van een situatie. Hogeschool Utrecht en Fontys ontwikkelden video-based materialen dankzij de Stimuleringsregeling Open en online onderwijs.

Lees de use case

De vakcommunity circulaire economie ging pas rollen door het vinden van een gezamenlijk doel

Vijf hogescholen hebben binnen het domein circulaire economie een vakcommunity opgericht. Binnen het project wilden zij gezamenlijk ervaring opdoen in het delen en doorontwikkelen van leermaterialen. Na wat opstartproblemen en uiteindelijk een hernieuwd projectvoorstel heeft de vakcommunity een MOOC ontwikkeld.

Lees de use case

Realistische casussen van echte bedrijven

Om de kern van het vak data-analyse te doorgronden, wil je als docent dat studenten aan de slag kunnen met realistische gegevens. Hogeschool Saxion ontwikkelde een MOOC over Business Analytics waarin studenten praktisch aan de slag kunnen met fictieve data van echte bedrijven.

Lees meer over dit project

Vakcommunity Urban Resilience leert studenten kijken door de lens van veerkracht

Vier Nederlandse technische universiteiten hebben een platform gebouwd voor toekomstige generaties ingenieurs. Het 4TU-project Urban Resilience in Delta Regions leidde tot een levendige vakcommunity die open leermaterialen over urban resilience verzamelt en ontwikkelt. Het pionierswerk vroeg om veel eigen veerkracht.

Lees de use case

Vakcommunity Information Literacy geeft met edusources zelf het goede voorbeeld

Bibliotheekmedewerkers van onderwijsinstellingen ondersteunen docenten bij het delen van leermateriaal. De vakcommunity Information Literacy, waarin bibliotheekmedewerkers verenigd zijn, deelt zelf ook de eigen leermaterialen. Harrie van der Meer, voorzitter van de vakcommunity, vertelt waarom delen belangrijk is en welke rol edusources speelt. 

Lees de use case

Good practice Vakcommunity Environmental Toxicology

Kees van Gestel, hoogleraar Ecotoxicologie van bodemecosystemen aan de Vrije Universiteit: 'Het onderwijs in de milieutoxicologie was de laatste jaren versnipperd geraakt. De beschikbare studieboeken waren oud en niet altijd up-to-date. Vanuit de zes Nederlandse universiteiten die het vak milieutoxicologie aanbieden, besloten we om een open tekstboek Environmental Toxicology te ontwikkelen, om het onderwijs meer te stroomlijnen en eenheid te creëren.

Lees meer

Projecten leermaterialen delen en hergebruiken

Bekijk alle projecten uit de pijler open onderwijs die zijn ontwikkeld dankzij de Stimuleringsregeling open en online onderwijs.

Naar de projecten