Digitale leermaterialen
Door samen in actie te komen kunnen we het delen en hergebruik van digitale leermaterialen stimuleren en het onderwijs futureproof maken. Samen zorgen we ervoor dat studenten en docenten altijd en overal over kwalitatief goede leermaterialen beschikken en dat zij het onderwijsmateriaal eenvoudig op 1 plek kunnen vinden. Doe jij ook mee?
Student met VR Bril

Hoe kun je ondanks het grootschalige onderwijs toch gepersonaliseerde feedback geven?

Kirsten Veelo

Kirsten Veelo

Telefoonnummer

Onderwijspraktijk

Hoe kan een docent in de onderwijspraktijk aan de slag met digitale leermaterialen? Door gebruik te maken van de leermaterialen die al via edusources beschikbaar zijn. Of door zich eerst te verdiepen in de opgedane kennis en praktijkervaringen van collega's.

Kennismaking open leermaterialen

Twee studentes met laptop op schoot op een bankje

Goed leermateriaal ontwikkelen is tijdrovend. Als je daarin samenwerkt, behaal je veel voordelen. Leermateriaal van anderen verrijkt je onderwijs, inspireert én bespaart tijd. Leer wat open leermaterialen zijn, hoe je die inzet en hoe je je eigen materialen zo opstelt dat anderen het optimaal kunnen gebruiken.

Ga naar Kennismaking open leermaterialen

Gezamenlijk leermaterialen maken binnen vakcommunity

Volwassenen in gesprek in een creatieve ruimte

Diverse docenten werken samen om een collectie open leermaterialen op te bouwen en te beheren. Check hoe jij dit in jouw instelling kunt stimuleren.

Lees meer

Open leermaterialen in de praktijk

Videos openleermaterialen in de praktijk

Er zijn genoeg redenen voor docenten om aan de slag te gaan met open leermaterialen. Deze docenten geloven in het delen van kennis. Zij vertellen over hun ervaringen met het delen of hergebruiken van open leermaterialen.

Bekijk de video's

Use cases pijler open leermaterialen

De projecten uit de pijler open leermaterialen die hebben deelgenomen aan de stimuleringsregeling open en online onderwijs vind je op deze pagina. 

ShareStats: vakcommunity én open omgeving voor statistiekopgaven in één

In opleidingen sociale wetenschappen is statistiek een belangrijk, maar ook lastig vak. Studenten willen veel oefenen en dat betekent dat docenten veel werk hebben aan het maken van al die opgaven. Vier universiteiten namen het initiatief om de krachten te bundelen en een open omgeving te creëren voor statistiekopgaven.

Lees de use case

VR maakt voorbereiden en oefenen van practicum levensecht

Studenten vinden chemiepractica vaak spannend. Er kan veel misgaan, met behoorlijk hoge kosten en veiligheidsrisico’s als gevolg. De WUR ontwikkelde samen met de RUG een virtueel chemiepracticum om studenten eerst virtueel te laten oefenen met een virtual reality bril ter voorbereiding op fysieke practica.

Lees meer

Verpleegkundestudenten leren klinisch redeneren met video’s en interactie

Hoe leer je studenten verpleegkunde klinisch redeneren? Hoe breng je ze in aanraking met situaties thuis, in het verpleeghuis, ziekenhuis of bij de huisarts? De context is belangrijk voor de interpretatie van een situatie. Hogeschool Utrecht en Fontys ontwikkelden video-based materialen dankzij de Stimuleringsregeling Open en online onderwijs.

Lees de use case

De vakcommunity circulaire economie ging pas rollen door het vinden van een gezamenlijk doel

Vijf hogescholen hebben binnen het domein circulaire economie een vakcommunity opgericht. Binnen het project wilden zij gezamenlijk ervaring opdoen in het delen en doorontwikkelen van leermaterialen. Na wat opstartproblemen en uiteindelijk een hernieuwd projectvoorstel heeft de vakcommunity een MOOC ontwikkeld.

Lees de use case

Realistische casussen van echte bedrijven

Om de kern van het vak data-analyse te doorgronden, wil je als docent dat studenten aan de slag kunnen met realistische gegevens. Hogeschool Saxion ontwikkelde een MOOC over Business Analytics waarin studenten praktisch aan de slag kunnen met fictieve data van echte bedrijven.

Lees meer over dit project

Vakcommunity Urban Resilience leert studenten kijken door de lens van veerkracht

Vier Nederlandse technische universiteiten hebben een platform gebouwd voor toekomstige generaties ingenieurs. Het 4TU-project Urban Resilience in Delta Regions leidde tot een levendige vakcommunity die open leermaterialen over urban resilience verzamelt en ontwikkelt. Het pionierswerk vroeg om veel eigen veerkracht.

Lees de use case

Vakcommunity Information Literacy geeft met edusources zelf het goede voorbeeld

Bibliotheekmedewerkers van onderwijsinstellingen ondersteunen docenten bij het delen van leermateriaal. De vakcommunity Information Literacy, waarin bibliotheekmedewerkers verenigd zijn, deelt zelf ook de eigen leermaterialen. Harrie van der Meer, voorzitter van de vakcommunity, vertelt waarom delen belangrijk is en welke rol edusources speelt. 

Lees de use case

Good practice Vakcommunity Environmental Toxicology

Kees van Gestel, hoogleraar Ecotoxicologie van bodemecosystemen aan de Vrije Universiteit: 'Het onderwijs in de milieutoxicologie was de laatste jaren versnipperd geraakt. De beschikbare studieboeken waren oud en niet altijd up-to-date. Vanuit de zes Nederlandse universiteiten die het vak milieutoxicologie aanbieden, besloten we om een open tekstboek Environmental Toxicology te ontwikkelen, om het onderwijs meer te stroomlijnen en eenheid te creëren.

Lees meer