Europese universiteitsallianties zijn in opkomst. Inmiddels doen 21 Nederlandse instellingen uit hbo en wo mee aan dit initiatief van de Europese Commissie. CHARM-EU, de alliantie waar de Universiteit Utrecht deel van uitmaakt, telt negen instellingen uit zeven. Hoe organiseer je de ict, met al die verschillende systemen, wetgevingen en werkwijzen?
The Green Village is een uniek fieldlab in Nederland. In dit 'groene dorp’ op de campus van TU Delft – met woningen, infrastructuur en bewoners - testen wetenschappers en bedrijven nieuwe technologieën, systemen en producten in een realistische omgeving. Het dataplatform van The Green Village, ontworpen en ontwikkeld door SURF, speelt daarin een belangrijke rol.
Nimeto, de creatieve vakschool in Utrecht, heeft een volledige transformatie ondergaan. Het schoolgebouw werd gerenoveerd en uitgebreid, en het wifinetwerk vernieuwd met SURFwireless om betrouwbare connectiviteit te garanderen.
Hoe ontwikkel je een flexibel, lerend kwalificeren-opleidingstraject voor zij-instromers in de logistiek? Drie ROC’s, een examenleverancier, een examenadviesbureau en een softwareontwikkelaar sloegen de handen ineen. Ze co-creëerden een modulair opleidingstraject op basis van lerend kwalificeren, ondersteund door een e-portfolio. Hoe deden ze dat?
Oplossingen voor vraagstukken met tegenstrijdige belangen, vind je niet met een rechtlijnige aanpak. Met Design thinking ligt de focus op het verbeelden van het mogelijke en hoe je daar komt. Hoe leer je studenten verbeelding? En welke leermaterialen passen daarbij? Mark Jacobs van hogeschool Inholland creëerde het Design thinking Open Resources Platform.
Bij het beveiligen van e-mailverkeer komt veel kijken. Zo moeten onderwijsinstellingen zorgen dat hun gebruikers veilig e-mails kunnen versturen en ontvangen. Gebeurt dat niet, dan kan dat problemen veroorzaken. Ed van Gasteren, ict-servicemanager bij de Universiteit van Amsterdam, weet er alles van. Hij vertelt hoe de UvA SURFmailfilter inzet om uitgaande mailstromen te bundelen en te beveiligen.
Wat gebeurt er met een gebouw bij een aardbeving? İhsan Bal, lector aardbevingsbestendigheid bij de Hanzehogeschool, kan dat razendsnel in kaart brengen dankzij onderzoek met de SURF Research Cloud.
De VU, UU en RUG ontwikkelden gezamenlijk een VR-lesmethode om rechtenstudenten in een zeer realistische setting te laten pleiten, genaamd PleitVRij. De lesmethode is een succes, maar doorontwikkeling en opschaling gebeurt niet vanzelf. Wat komt daarbij kijken en wat is er in het project ‘Leren met Virtual Reality: The Next Level’ gerealiseerd?