Publieksprijs Onderwijsdagen

De SURF Onderwijsawards zijn vandaag uitgereikt. De awards erkennen onderwijsvernieuwers die een significante bijdrage leveren aan onderwijsinnovatie met ict. Deze drie onderwijsvernieuwers maken kans op de Publieksprijs.

Bedankt voor het stemmen! 

Martin Klomp

Portretfoto Martin Klomp

Martin zorgt ervoor dat zijn open-source roboticaonderwijsprogramma MIRTE voor alle niveaus toegankelijk is: kinderen maken kennis met robotica door blokjes te slepen en te combineren, studenten werken met Python, en onderzoekers maken gebruik van het Robot Operating System (ROS), de internationale standaard in roboticaonderzoek. De hardware is open source en modulair opgebouwd. Daardoor kan een eenvoudige robot van een paar tientjes doorgroeien naar een geavanceerde onderzoeksrobot. 

Mooi hoe hij robotica naar alle lagen van het onderwijs brengt en overal zorgt voor passende oplossingen. Wat Martin doet is bijzonder waardevol, hij bouwt niet alleen technologie, maar ook een community.”

Menno de Waal

Portretfoto Menno de Waal

Met zijn werk binnen zowel het Graafschap College als Npuls heeft Menno landelijke impact. Hij was initiatiefnemer van de portal tgo.mbo.edusources.nl, een platform waar mbo-instellingen digitale leermaterialen kunnen delen en hergebruiken. Daarnaast speelde hij een sleutelrol bij de ontwikkeling van het leermiddelenconvenant, waarin afspraken worden vastgelegd over het gebruik van open en betaalde leermaterialen in het mbo.

“Menno is niet alleen een bevlogen aanjager, maar ook iemand die open leermaterialen verankert in beleid én praktijk. Zijn impact is nationaal voelbaar. Menno onderscheidt zich door de manier waarop hij instellingen verbindt en docenten activeert. Hij laat zien hoe openheid, samenwerking en visie samen kunnen leiden tot structurele verandering in het mbo.”

Rik Jager

Portretfoto Rik Jager

Met de introductie van UvA AI Chat en HvA AI Chat heeft Rik een infrastructuur gerealiseerd die instellingen zelf zoveel mogelijk controle geeft over data en privacy. Deze technische scheiding tussen gebruikersinterface en taalmodellen biedt de mogelijkheid om generatieve AI zo verantwoord mogelijk in te zetten in onderwijs en onderzoek.

“Wat Rik heeft ontwikkeld heeft landelijke impact - echt vernieuwend en actueel met oog voor privacy. Rik is enthousiasmerend met een heldere visie, en heeft veel kennis van ontwikkelingen in de markt op het gebied van generatieve AI.”