Menno de Waal, Martin Klomp, Rik Jager.
Nieuws

SURF Onderwijsdagen

Winnaars SURF Onderwijsawards 2025 brengen vernieuwing van AI tot robotica

De SURF Onderwijsawards 2025 gaan naar drie vernieuwers die elk op hun eigen manier laten zien hoe technologie het onderwijs beter, inclusiever en toekomstbestendig kan maken. Dit jaar gaan de prijzen naar Martin Klomp (TU Delft), Menno de Waal (Graafschap College) en Rik Jager (HvA/UvA) voor hun bijzondere bijdragen aan onderwijsvernieuwing met ict.

Met de jaarlijkse uitreiking van de Onderwijsawards tijdens de SURF Onderwijsdagen (dit jaar op 11 en 12 november) zetten we vernieuwers in de spotlight die het onderwijs met ict naar een hoger niveau tillen. De winnaars worden voorgedragen door collega’s en gekozen door een onafhankelijke jury. De editie van 2025 laat zien hoe divers en inspirerend onderwijsinnovatie kan zijn en hoe samenwerking, visie en toewijding het verschil maken. 

Martin Klomp – Robotica voor iedereen, van basisschool tot PhD

Martin Klomp met de award

Docent Martin Klomp van de Technische Universiteit Delft ontvangt de SURF Onderwijsaward 2025 voor zijn open-source roboticaonderwijsprogramma MIRTE (www.mirte.org). Met MIRTE kunnen leerlingen en studenten op alle niveaus, van basisschool tot universiteit, zelf aan de slag met robotica. 

Dit zeggen collega’s over Martin

“Martin heeft een unieke balans tussen innovatie en dienstverlening. Hij legt makkelijk contact met onderwijzers op alle niveaus en maakt onderwijs écht toegankelijk. De kracht van MIRTE ligt in de gelaagde opbouw: dat is briljant bedacht.” 

 Martin zorgt ervoor dat zijn open-source roboticaonderwijsprogramma MIRTE voor alle niveaus toegankelijk is: kinderen maken kennis met robotica door blokjes te slepen en te combineren, studenten werken met Python, en onderzoekers maken gebruik van het Robot Operating System (ROS), de internationale standaard in roboticaonderzoek. De hardware is open source en modulair opgebouwd. Daardoor kan een eenvoudige robot van een paar tientjes doorgroeien naar een geavanceerde onderzoeksrobot. 

MIRTE wordt inmiddels gebruikt in het primair, voortgezet, middelbaar en hoger onderwijs, en zelfs op internationale universiteiten. Daarmee brengt Martin robotica letterlijk binnen handbereik van iedere lerende. 

Dit zegt de jury over Martin

“Mooi hoe hij robotica naar alle lagen van het onderwijs brengt en overal zorgt voor passende oplossingen. Wat Martin doet is bijzonder waardevol, hij bouwt niet alleen technologie, maar ook een community.”

Menno de Waal – Aanjager van open leermaterialen in het mbo

Menno de Waal met de award

Menno de Waal, adviseur onderwijsinnovatie bij het Graafschap College en aanvoerder digitale leermaterialen bij Npuls, ontvangt de award voor zijn onvermoeibare inzet om open en digitale leermaterialen beschikbaar te maken voor iedereen. 

Met zijn werk binnen zowel het Graafschap College als Npuls heeft Menno landelijke impact. 
Hij was initiatiefnemer van de portal tgo.mbo.edusources.nl, een platform waar mbo-instellingen digitale leermaterialen kunnen delen en hergebruiken. Daarnaast speelde hij een sleutelrol bij de ontwikkeling van het leermiddelenconvenant, waarin afspraken worden vastgelegd over het gebruik van open en betaalde leermaterialen in het mbo.   

Dit zeggen collega’s over Menno

“Met passie, doorzettingsvermogen en energie werkt Menno aan digitale leermaterialen die voor iedereen toegankelijk zijn. Hij is bevlogen, in verbinding met mensen op alle niveaus – van docent tot bestuurder. Menno laat telkens zien wat de meerwaarde van open leermaterialen is voor student én docent.” 

Dit zegt de jury over Menno

“Menno is niet alleen een bevlogen aanjager, maar ook iemand die open leermaterialen verankert in beleid én praktijk. Zijn impact is nationaal voelbaar. Menno onderscheidt zich door de manier waarop hij instellingen verbindt en docenten activeert. Hij laat zien hoe openheid, samenwerking en visie samen kunnen leiden tot structurele verandering in het mbo.” 

Rik Jager – Voorloper in het ontwikkelen van een veilige AI-chatomgeving 

Rik Jager met de award

Rik Jager, productowner bij de Hogeschool van Amsterdam en Universiteit van Amsterdam is de drijvende kracht achter de ontwikkeling van een afgeschermde, veilige AI-chatomgeving binnen zijn instellingen – een alternatief voor commerciële oplossingen als ChatGPT. 

Dit zeggen collega’s over Rik 

“Rik staat midden in het onderwijs. Hij kent alle pioniers. Spreekt met ze, is altijd bereikbaar, en faciliteert voorlopers. Tegelijkertijd werkt Rik nauw samen met beleidsafdelingen en bestuurders om te komen tot structurele oplossingen.”

Met de introductie van UvA AI Chat en HvA AI Chat heeft Rik een infrastructuur gerealiseerd die instellingen zelf zoveel mogelijk controle geeft over data en privacy. Deze technische scheiding tussen gebruikersinterface en taalmodellen biedt de mogelijkheid om generatieve AI zo verantwoord mogelijk in te zetten in onderwijs en onderzoek. 

De jury noemt Rik een pionier 

“Wat Rik heeft ontwikkeld heeft landelijke impact - echt vernieuwend en actueel met oog voor privacy. Rik is enthousiasmerend met een heldere visie, en heeft veel kennis van ontwikkelingen in de markt op het gebied van generatieve AI.”