Plekkie: betere benutting van gebouwen dankzij Internet of Things
In het kort
- Wat: Optimalisatie van ruimtegebrek is mogelijk als je inzicht hebt in de bezettingsgraad. Met dit project willen we op basis van IoT-sensordata gebruikers inzicht bieden in de drukte en beschikbaarheid van ruimtes op een locatie.
- Uitdaging: Hoe kunnen we medewerkers en studenten helpen bij het vinden van een vrije en geschikte ruimte op hun instelling?
- Oplossing: Het verzamelen van IoT-sensordata die vervolgens via de Plekkie-app inzichtelijk wordt gepresenteerd zodat gebruikers makkelijk kunnen navigeren naar een vrije en geschikte plek.
Studenten en medewerkers willen zo optimaal gebruik maken van de faciliteiten van hun instelling. Ook instellingen zelf hebben er belang bij dat de ruimtes zo goed mogelijk gebruikt worden. Hoe kunnen IoT-sensoren hierbij helpen? Met die vraag startten we de proof of concept Plekkie.
Plekkie
Samen met de Hanzehogeschool Groningen begon SURF een proof of concept om te onderzoeken hoe Internet of Things (IoT)-sensoren studenten kunnen helpen met het vinden van het plekkie, dat ze op dat moment nodig hebben. We combineerden hierbij allerlei verschillende gegevens: van sensoren, faciliteiten, grootte van ruimtes en beschikbaarheid. Alle data komt samen in één app, waarbij in studenten en medewerkers precies konden aangeven waar ze naar op zoek waren: een ruimte om te overleggen, workshoppen, studeren of gewoon even te chillen.
Sensortechnologie en IoT
De app maakt gebruik van data die bewegingssensoren in lokalen en andere ruimtes doorgeven. Daarmee is Plekkie een goed voorbeeld van de manier waarop sensortechnologie en het Internet of Things gebruikt kunnen worden.
IoT helpt ruimtes zo goed mogelijk te gebruiken
Voor onderwijsinstellingen met meerdere gebouwen en veel verschillende ruimtes is het vaak een enorme klus om het gebruik daarvan aan het begin van het studiejaar in te roosteren. En vrijwel altijd blijkt het gebruik in de praktijk dan toch weer net anders te zijn. Door ruimtes realtime te monitoren, is direct duidelijk of ruimtes bezet of beschikbaar zijn. 
De pilot werd in het pand van innovatiewerkplaats Digital Society Hub van de Hanzehogeschool uitgevoerd. Daar werden ruimtes voorzien van sensoren die temperatuur, CO2, beweging en soms ook geluid meten. Dit om uiteindelijk inzicht te verkrijgen in het gebruik, de verkeersstroen en de bezettingsgraad van locaties. Voor Plekkie wordt alleen bewegingsdata gebruikt.

Plekkie helpt studenten eenvoudig een vrije ruimte te vinden – slim geregeld met IoT-sensoren.
Hoe werkt Plekkie?
Studenten of medewerkers die een beschikbare ruimte zoeken, geven in de app aan wat het doel is en met hoeveel personen ze zijn. Vervolgens toont de app laat realtime zien welke geschikte ruimtes beschikbaar zijn. Een geclaimde ruimte verdwijnt automatisch 5 minuten uit het aanbod. Het gaat dus niet om reserveren, maar om het ad hoc matchen van vraag en aanbod.
Wanneer er beweging in de ruimte wordt gedetecteerd, verschijnt er een pop-up om je aanwezigheid te bevestigen. Het kan ook zijn dat iemand anders de kamer al gebruikt, waarna een nieuwe ruimte gezocht kan worden.
Na gebruik wordt er om kwalitatieve feedback gevraagd: hoe geschikt was de ruimte en waren de juiste voorzieningen aanwezig?
Het gebruik van Plekkie is uiteraard goed beveiligd. Studenten en medewerkers loggen in via SURFconext en er wordt alleen een identifier opgeslagen. De Plekkie-app is via het privacy-by-design-principe gebouwd.
Op naar de toekomst
Plekkie is ontwikkeld als proof of concept, maar is een goed werkende demoversie geworden. Er zijn ideeën voor uitbreiding en zoals locatiebepaling van de gebruiker en een dashboard voor facilitair beheerders. Of deze show-case- app verder ontwikkeld wordt, is nog niet zeker. Dit hangt onder andere af van interesse vanuit instellingen en ontwikkelingen in de markt.
Sensortechnologie en het Internet of Things bieden eindeloos veel mogelijkheden om gebouwen slimmer, efficiënter en goedkoper te beheren. De verzamelde data kunnen bijvoorbeeld worden ingezet voor gebouwinrichting, beheer van bezoekersstromen, verwarming, verlichting, beveiliging en toegangsbeheer.