Wayfinding: de weg vinden op de campus

In het kort

Wat: Wayfinding helpt studenten, medewerkers en gasten om eenvoudig hun weg te vinden op de campus.
Uitdaging: Onderwijsgebouwen zijn vaak groot en complex, waardoor oriëntatie lastig kan zijn, vooral voor nieuwe studenten en bezoekers.
Oplossing: Met behulp van digitale wayfinding-apps, 2D-kaarten, 3D-scans en augmented reality worden routes en locatie-informatie toegankelijker en persoonlijker gemaakt. 

Iedereen kent het beeld van de student die door de gebouwen dwaalt op zoek naar het juiste leslokaal. Misschien herinner je je zelf nog de lichte paniek van het verdwalen tijdens je eerste dagen. Onderwijsgebouwen kunnen groot, onoverzichtelijk en soms zelfs intimiderend zijn. Met behulp van wayfinding willen we studenten, medewerkers en gasten helpen hun weg te vinden. 

Wat is wayfinding?

Wayfinding gaat over manieren om studenten, medewerkers en gasten te helpen oriënteren en navigeren binnen de campus. De informatie die hierbij gebruikt wordt, kan zich richten op allerlei kennisgebieden en beperkt zich niet alleen tot de routering. De informatie kan bijvoorbeeld ook aangepast worden aan de wensen van de gebruiker. 

In de toekomst zal naar verwachting deze digitale ondersteuner een vanzelfsprekendheid worden binnen gebouwen zoals Google Maps dat nu al is op de weg. Wayfinding kan helpen je echt thuis te voelen op een campus.  

Daarna zijn er in samenwerking met SURF projecten gestart om diverse oplossingen onderzoeken of mogelijk te maken:

1. Rapport Wayfinding stand van zaken 2023

Mei 2023 organiseerden NHL Stenden Hogeschool en SURF een interactieve bijeenkomst waarin werd nagedacht over de wensen, ervaringen, kennis en expertise rondom wayfinding. De bevindingen, oplossingen en aanbevelingen van deze pilot zijn te vinden in het rapport Wayfinding - Stand van zaken 2023.

2. 2D-wayfinding app 

De Rijksuniversiteit Groningen heeft een 2D-wayfinding app ontwikkeld: RUG Maps (maps.rug.nl). De app is gebaseerd op de kennis en ervaring die Geo-ICT eerder opdeed bij het ontwikkelen van vergelijkbare functionaliteit voor de bibliotheekapp. RUG Maps werkt in alle universiteitsgebouwen en helpt studenten, medewerkers en bezoekers eenvoudig hun weg te vinden.

De ervaringen met deze brede implementatie worden gedeeld, zodat andere instellingen daarvan kunnen leren. Of de app ook bij andere instellingen inzetbaar is, zal de toekomst uitwijzen.

3. eZwayZ pilot: 3D AR wayfinding app

NHL Stenden Hogeschool is een pilot gestart met de 3D AR wayfinding app genaamd eZwayZ. Deze app is gebouwd voor gebruikers met een visuele uitdaging, maar is uiteraard bruikbaar voor iedereen. Voordat de app werkt, moet het gebouw gescand worden waarmee een 3D point cloud wordt gemaakt. De app maakt gebruik van augmented reality om informatie en routes te projecteren op het camerabeeld van de smartphone. Tijdens de pilot wordt ook getest met een groep studenten met een visuele uitdaging. Voor deze doelgroep is het een waardevol hulpmiddel om zelfstandig de weg te vinden in het gebouw.

Lees een nieuwsbericht van NHL Stenden