SURFsounds special
Campusinnovatie: De roep om ruimte
In deze driedelige serie gaan we in gesprek over de toekomst van onze leeromgeving. Hoe bereiden we ons hierop voor? Is campusontwikkeling onmisbaar om relevant te blijven en studenten goed voor te bereiden op het werkveld, of is het een luxe die we ons in tijden van bezuiniging niet kunnen permitteren? En wat als dingen anders lopen dan je van tevoren had bedacht?
Is campusontwikkeling een onmisbare investering om relevant te blijven en studenten goed voor te bereiden op het werkveld, of is het een luxe die we ons in tijden van bezuiniging niet kunnen permitteren?
We spreken deze aflevering Christien Bok (innovatiemanager bij SURF) en Huib Langenberg (onderwijskundig adviseur blended learning bij de HAN) over de noodzaak van de campus en het vernieuwen van deze campus. Zien zij campusinnovatie als meer dan een leuke trend? Wie vraagt er nu eigenlijk om, wat levert het concreet op, welke hobbels, kom je zoal tegen?
We behandelen ook de risico’s om wel of niet aan de slag te gaan met campusinnovatie. Is stilstand van de campus een goede keus? Of geeft dit meer kosten op de lange termijn?
Aflevering 2 De roep om ruimte – Niet zoals gepland (en waarom dat niet erg was)
In deze aflevering verkennen we hoe je bij campusinnovaties om kan gaan met het verschil tussen jouw visie en de realiteit. Geef je ruimte aan verandering zonder het doel uit het oog te verliezen? En wat als zaken niet zo lopen als dat je van tevoren had bedacht?
We spreken met Thomas Esman (Productmanager Smart Campus bij SURF) en Merel de Boer (projectleider nieuwe campus Amsterdam bij Hogeschool Inholland). Naast het spanningsveld tussen visie en realiteit binnen complexe innovatieprojecten, verkennen we hoe onderwijsvisie, ontwerp en organisatieverandering in de praktijk kunnen samenkomen.
Aflevering 3 De roep om ruimte – Als de ruimte anders wordt gebruikt dan beoogd
Wat als een nieuwe ruimte of innovatie nÃét wordt gebruikt zoals bedoeld? Je hebt er tijd, geld en energie in gestoken – en dan blijft het stil. Is het project dan gefaald of biedt het juist kansen?
Deze aflevering gaan we in gesprek met Sam Neijman (Accountmanager Onderwijshuisvesting bij Erasmus Universiteit Rotterdam) en Meike Kerkhofs-Welkenhuizen (projectleider innovatieve learningspaces bij Universiteit Maastricht). Zij nemen je mee in de uitdagingen om onderwijsbehoeften, faciliteiten en verwachtingen van verschillende stakeholders op elkaar af te stemmen. Dit doen ze onder andere via de casus van de opgeleverde nieuwe universiteitsbibliotheek van Universiteit Maastricht— en wat er kan gebeuren wanneer gebruik en ontwerp niet helemaal goed samenvallen.
Meer weten over campusinnovatie?
Wil je meer weten over het thema campusinnovatie? Kijk op de themapagina’s future campus, smart campus en nog veel meer op surf.nl.
Ontdek meer podcasts
Genoten van de laatste aflevering? Er is nog veel meer te beluisteren! Op de overzichtspagina vind je een uitgebreide verzameling podcasts.