Rapporten en publicaties

Publicatie - december 2024

Progress report #1: Eén jaar GPT-NL

In het eerste progress report wordt toelichting gegeven op uitdagingen die we tot zover zijn tegengekomen, een update gegeven op de planning voor het model, en een aantal milestones uitgelicht.

Meer over het Progress Report GPT-NL #1

Publicatie - december 2024

DPIA Microsoft 365 Copilot

In 2024 voerden we samen met externe privacy-experts van Privacy Company een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uit op Microsoft 365 Copilot. Hierbij is gekeken naar gebruik van medewerkers en volwassen studenten, omdat Microsoft de betaalde educatielicentie vooralsnog niet beschikbaar stelt voor minderjarigen. Uit de DPIA kwam een aantal privacyrisico’s voor gebruikers naar voren. De volledige bevindingen van het onderzoek vind je in de openbaar beschikbare Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Lees het nieuwsbericht

Publicatie - oktober 2024

Cloud Sourcing Strategie

Hoe benut je de mogelijkheden van de cloud optimaal, zonder verlies van zeggenschap en autonomie? SURF introduceert een nieuwe cloudstrategie om onderwijs- en onderzoeksinstellingen te helpen bij het veilig en verantwoord gebruiken van clouddiensten, met behoud van controle over je data. De strategie is ontwikkeld in nauwe samenwerking met onze leden.

Lees de Cloud Sourcing Strategie

Publicatie - mei 2023

SURF Tech Trends Rapport 2023

Het tweejaarlijkse SURF Tech Trends-rapport geeft inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen voor onderwijs en onderzoek. In dit hoofdstuk zoomen we in op kunstmatige intelligentie (AI): welke trends tekenen zich af, welke kansen liggen er, en welke impact heeft AI op de toekomst van leren en onderzoeken?

Lees het rapport over de trends in AI

Publicatie - juni 2022

Promises of AI in Education

Kunstmatige intelligentie (AI) vindt steeds vaker zijn weg in het onderwijs. Dit rapport verkent de kansen én uitdagingen van AI in de klas, van leeranalyses tot privacy en data-soevereiniteit. Ontdek wat dit betekent voor docenten, studenten en onderwijsinstellingen.

Lees het rapport