E-portfolio's in de praktijk

De aandacht voor e-portfolio’s bij digitaal toetsen en beoordelen groeit door de opkomst van programmatisch toetsen. Een e-portfolio is een middel om de ontwikkeling van studenten te volgen en om de leerresultaten en competenties te registreren. Wij hebben het gebruik van e-portfolio's bij een aantal instellingen onderzocht.

Hard werkende studenten in bibliotheek

In de publicatie ‘e-portfolio’s in het hoger onderwijs’ (SURF, 2023) beschrijven we dat e-portfolio's goed aansluiten op Leven Lang Leren en het meer centraal stellen van de ontwikkeling van de student. Het is gebleken dat er nog veel onzekerheden zijn aan het gebruik van e-portfolio’s in het hoger onderwijs. Om deze redenen heeft de werkgroep Digitaal toetsen en beoordelen van SURF besloten om dit nader te onderzoeken bij verschillende instellingen die e-portfolio's gebruiken.  

De interviews die zijn gehouden bij verschillende instellingen zijn uitgewerkt in casussen waarin zij antwoord geven op de volgende vragen: 

  • Wat is er op decentraal niveau nodig aan functionaliteiten om leren van toetsen te ondersteunen met een e-portfolio? 
  • Hoe worden de functionaliteiten binnen het e-portfolio centraal georganiseerd, zowel technisch (inbedding ecosysteem) als organisatorisch?  

Via deze interviews willen wij meer inzicht krijgen in het gebruik van e-portfolio's bij de instellingen en delen wij deze kennis. Ook onderzoeken wij of SURF acties kan ondernemen om knelpunten bij de inzet van e-portfolio’s op te lossen.