Learning analytics Onderwijs & ICT
Uitdagingen voor instellingen
Studiedata en Learning analytics zo goed mogelijk benutten
Voor welke uitdagingen staan instellingen om studiedata en Learning analytics toe te passen binnen het onderwijs?
- Met welk doel zet je studiedata in?
- Hoe ondersteun je docenten bij het inzetten van learning analytics?
- Wat moet je technisch regelen om learning analytics in te zetten in je onderwijspraktijk?
- Hoe zit het met studiedata en AVG en ethiek?
- Hoe pas je studiedata toe in de praktijk?


Laat je inspireren in de community
Kom in contact met collega’s en deel je kennis en ervaringen.
AVG en ethiek
Wat mogen we en willen we met data over studenten?
Hoe benutten instellingen studiedata op een veilige en betrouwbare manier om het onderwijs te verbeteren? Op het terrein van wet- en regelgeving brengt het gebruik van studiedata vragen met zich mee.

Learning analytics in 5 stappen: Een handreiking voor de AVG
Wil jouw instelling starten met learning analytics? Gebruik dan dit stappenplan om zo de privacygevolgen van learning analytics direct te kunnen overzien.
Techniek

Markt- en technologieverkenning Learning analytics
Hoe ziet het huidige aanbod van markt- en technologie aanbieders van Learning analytics er uit? Hiervoor is een markt- en technologieverkenning uitgevoerd. Lees meer over het onderzoek in het rapport Markt- en technologieverkenning learning analytics.

Onderzoek naar infrastructuur Learning analytics
Onderwijsinstellingen en de publieke sector zien in dat de analyse van studiedata bij kan dragen aan een effectievere en efficiëntere begeleiding van studenten. Maar de vraag is hoe ziet een infrastructuur voor een Learning analytics platform eruit?

Wat moet je technisch regelen?
De mogelijkheden van studiedata zijn groot, maar wat moet je technisch regelen om learning analytics in te zetten in je onderwijspraktijk?
Artifical Intelligence

Artificial intelligence en machine learning
SURF loopt vooraan als het gaat om het toepassen van AI in onderzoek. Ook kijken we naar de mogelijkheden voor onderwijs en ICT-dienstverlening.

Podcastserie over AI
In deze podcastserie gaan Duuk Baten, Thomas van Himbergen en Andres Steijaert op zoek naar wat we kunnen met Artificial Intelligence (AI) in onderwijs en onderzoek.

AI in Education
Deze startende Special Interest Group (SIG) wil kennis en inzichten rondom kunstmatige intelligentie samenbrengen en uitbouwen, zowel praktijktoepassingen, als ethische en maatschappelijke aspecten.
Samenwerking

Nieuwe LinkedIn groep studiedata en Learning analytics
Samen met het Versnellingsplan Betrouwbaar benutten van studiedata en de SIG Learning analytics hebben we een Linkedin groep in het leven geroepen waarbij we mensen willen samenbrengen die geïnteresseerd zijn in studiedata en/of Learning analytics. Heb je interesse in deze onderwerpen en wil je graag kennis opdoen of kennis delen? Meld je aan voor de LinkedIn groep Studiedata en Learning analytics.

Versnellingszone Studiedata
De zone ‘Veilig en betrouwbaar benutten van studiedata’ van het Versnellingsplan zorgt voor randvoorwaarden die het mogelijk maken dat instellingen regie kunnen voeren op het bewaren en analyseren van studiedata, met aandacht voor privacy en security. Bekijk de plannen en activiteiten in 2020.

Versnellingsplan: Praktijkverhalen studiedata
5 zoneleden Studiedata van het Versnellingsplan vertellen hoe zij studiedata in hun instellingen inzetten om het hoger onderwijs te verbeteren.