Blended onderwijs organiseren

Blended onderwijs combineert face-to-face met ICT-gebaseerde onderwijsvormen. Dit sluit beter aan op de behoefte van de student en het maakt activerend en tijd- en plaatsonafhankelijk leren mogelijk. Het heeft wel consequenties voor instellingen; het vraagt om visie, herontwerp van het onderwijs en goede ondersteuning van docenten.

Student presenteert onderzoek op scherm aan klas

Vormgeven blended onderwijs

Het ontwikkelen en uitvoeren van online en blended onderwijs betekent anders werken. De manier van lesgeven verandert voor docenten en het inrichten en ontwikkelen van het onderwijs vraagt om specifieke vaardigheden. Dit betekent nauwe samenwerking van docenten met vormgevers, videomakers, onderwijskundigen en ICT-ers.

Ontwikkelen van online leermateriaal

Steeds meer docenten willen de mogelijkheden van online onderwijs verkennen. Maar hoe pak je dat aan?

  • Een hulpmiddel om aan de slag te gaan bij het ontwikkelen van online onderwijs is het infographic online onderwijs A4. Je verkent de mogelijkheden van online onderwijs om vervolgens een plan uit te werken.

Methodieken en tools

Docenten experimenteren met nieuwe vormen van blended onderwijs. Welke methodieken en tools zijn aan te bevelen?

Video

Binnen online onderwijs is een essentiële rol weggelegd voor video. Hoe maak je daar effectief gebruik van? En wat komt daarbij kijken?

Toetsing

Bij het ontwikkelen van online onderwijs moet je ook nadenken over toetsen en beoordelen in online onderwijs.