Congres
National XR Day 2025

Duik in de wereld van immersieve technologieën! Dit jaar verkennen we het thema 'shaping new realities' dat de nadruk legt op het vormgeven van nieuwe mensgerichte immersieve applicaties die in multidisciplinaire samenwerking worden ontwikkeld.

XRday2025logo
Erasmus Universiteit, Rotterdam

Highlights programma National XR Day

Op deze pagina ontdek je meer over het programma van de Nationale XR Day — met inspirerende XR-toepassingen en -ervaringen, tools en workshops voor samenwerking, en verdiepende sessies over immersieve technologieën zelf. Met trots presenteren we een gevarieerd aanbod van inspirerende sessies en sprekers.

Samen iets vormgeven

conferentiezaal gevuld met zittende mensen

Dompel jezelf aan het begin van de dag onder in een boeiende ervaring waarbij jij en de mensen om je heen niet alleen maar toekijken, maar samen iets bijzonders creëren. Geen schermen die je aandacht afleiden, maar onderdeel zijn van iets moois!

Keynote: Frank Buytendijk

Frank Buytendijk

Frank schreef meerdere boeken over strategie, organisatiegedrag en prestatiemanagement. Zijn boeken Balanced Scorecard en Datawarehouses behaalden hoge noteringen in de Nederlandse managementboeklijsten. Later richtte hij zich in zijn werk meer op de filosofische aspecten van business en technologie.

Over Frank Buytendijk

Frank is Distinguished Vice President en Research Fellow bij onderzoeksbureau Gartner, en Chief of Research van het Gartner Futures Lab. Hij staat bekend om zijn vermogen om elk onderwerp vanuit een ander perspectief te benaderen. Frank verkent complexe thema’s, tast de randen ervan af, en brengt vervolgens inzichten terug naar de kern van wat er écht toe doet. Hij wordt vaak omschreven als een “agent provocateur” – iemand die gevestigde ideeën uitdaagt met een filosofische inslag, een vleugje humor en een overvloed aan inzicht.

Als futurist gelooft Frank dat de toekomst niets meer is dan de collectieve verbeelding van mensen in het heden. Zijn missie? De creativiteit ontsluiten die in die verbeelding schuilgaat. Futuring draait volgens hem om het vangen van de tijdsgeest, het stimuleren van zelfreflectie en het in gang zetten van verandering – nu.

Als digitaal ethicus is Frank ervan overtuigd dat technologie een morele voetafdruk heeft. Technologie beïnvloedt gedrag en versterkt alles wat goed én slecht is.

Zijn missie is om de wereld te leren hoe we onzekerheid kunnen waarderen en hoe we een positieve bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.

Uitgelichte spreker: Jocelyn Park-Ross

Jocelyn Park-Ross

We hebben niet veel nodig: verhalen over innovatie voor impact in simulatieonderwijs van het African Simulation Network

Simulatiegestuurd onderwijs biedt zorgprofessionals de mogelijkheid om te oefenen met realistische situaties via immersieve training en reflectie. De meeste simulaties zijn echter gebaseerd op kennis en praktijken uit landen met veel middelen en hoge inkomens. In omgevingen met beperkte middelen is innovatie cruciaal om kwalitatief en contextueel passend onderwijs te bieden.

Jocelyn Park-Ross laat zien hoe juist deze omgevingen aanzetten tot slimmere en effectievere manieren om zorgprofessionals op te leiden. Haar aanpak versterkt zorgteams in Afrikaanse gezondheidszorgsystemen en stelt hen in staat om uitzonderlijke zorg te leveren. Ontdek hoe vindingrijke simulaties barrières doorbreken, patiëntresultaten verbeteren en de grenzen van mondiale zorgeducatie verleggen.

Andere interessante sessies

Paneldiscussie: "When is VR a good learning environment?

Jolien Mouw Roel Peijs Erik-Jan Smits (University of Groningen, VISTA College, Zuyd, CHE)

Virtual Reality biedt ongekende mogelijkheden, maar hoe zorg je ervoor dat VR het leren van je leerlingen effectief verwerkt en versterkt? Wat moet je zeker niet doen? Deze vragen worden steeds relevanter nu er steeds meer VR-content openlijk wordt gedeeld. In deze paneldiscussie bespreken ervaren onderwijsvernieuwers de impact, uitdagingen en beperkingen van VR als didactisch leermiddel.

Workshop: Play and Build Your Way to Safer XR with Polder Perspectives and XRSI

John Walker Alina Kadlubsky Valentino Megale (Npuls & OpenARCloud)

Hoe kunnen we op een leuke manier praten over serieuze onderwerpen als veiligheid en ethiek met XR-technologie? Laten we “Polder Perspectives XR” spelen, een workshopgame ontworpen om ethisch ontwerp en gebruik van XR-technologieën te verkennen. Werk samen als fictieve XR-bedrijven, werk samen met het XRSI Europe-team en voer echte opdrachten uit. Leer door ervaring verantwoorde XR en XR veiligheid in een leuke, gezamenlijke sessie.

Presentatie: Co-Creating an XR App Store for Education in the Netherlands

Jeroen Kelder (NPuls) 

Binnen Npuls ontwikkelen we samen met DUTCH en SURF Simulearn: een leveranciersonafhankelijk XR-platform voor het Nederlandse onderwijs. Gebaseerd op uitgebreide co-creatie, pakt het uitdagingen aan zoals gefragmenteerde content, LMS integratie, device management en bovenal: onderwijsprofessionals in staat stellen om direct aan de slag te gaan en te experimenteren met XR.

Presentatie: High-Fidelity Collaboration in the Metaverse with XR-IT

Professor Dr. Ian Biscoe (Design Academy Eindhoven)

XR-IT: een software- en systeemplatform voor high-fidelity samenwerking in de Metaverse. Nieuwe tools die interinstitutionele virtuele werelden mogelijk maken voor onderwijs, onderzoek en het maken van meeslepende content. Bekijk een voorbeeld van een live action mocap animatiefilm die gelijktijdig is gemaakt door studio's in drie EU-landen met behulp van XR-IT.

Presentatie: Device Management and Content Sharing with the XRScaleKit

Luuk Goossen Arno Freeke (TU Delft) 

XR-apparaten op schaal beheren is moeilijk, vooral met alle veranderingen in providers in het afgelopen jaar. Bovendien is geen van de bestaande oplossingen gebouwd rond community's en het delen van content. Met de XRScaleKit Library and Launcher wil de TU Delft daar verandering in brengen. In deze presentatie delen we de voortgang van de verschillende tools in de XRScaleKit.

Birds of a feather: Gaussian Splatting in XR: Photoreal 6DoF

Nathan Saucier (Leiden University)

Sinds de eerste release in 2023 heeft gaussian splatting de manier waarop we fotorealistische 3D-scènes voor XR-ervaringen kunnen maken fundamenteel veranderd. Deze workshop bespreekt de toepassingen ervan in een educatieve context. De zich ontwikkelende technische aspecten van het maken van splats en workflows komen uitgebreid aan bod, gevolgd door een live demonstratie van een lopend criminologieproject aan de Universiteit Leiden.

Afsluiting: Fashion tech experience

Stap in de toekomst van de mode met de Nederlandse FashionTech ontwerpster en innovator Anouk Wipprecht. In deze boeiende Fashion Tech Experience aan het einde van het evenement, laat Anouk geavanceerde wetenschap en technologie samensmelten om ontwerpen te creëren die verder gaan dan esthetiek - mode wordt een levende, interactieve ervaring. Kijk hoe modellen de catwalk betreden in betoverende robotjurken die intuïtief reageren op hun omgeving en drager. Tijdens de show zal Anouk exclusieve inzichten delen in haar visionaire creaties en de inspirerende verhalen erachter.

Fashion tech experience

Fashion tech experience

Benieuwd naar het volledige programma?

Het programma van de National XR Day 2025 bevat meerdere inspirerende sessies en sprekers. Neem een kijkje in het volledige programma en ontdek wat je te wachten staat op de National XR Day 2025.