DBE peer feedback Sprint: An Applied Research Project Management Game

In dit project is een simulatiegame ontwikkeld die HBO-opleidingen kunnen gebruiken om studenten op stimulerende wijze kennis te laten maken met de opeenvolgende stappen van een onderzoeks-, ontwerp-, of veranderingsproject.

peer feedback

Instelling

NHL-Stenden Hogeschool

Doel en doelgroep

  • In het HBO verwerven studenten in toenemende mate hun competenties door te werken aan realistische onderzoeks-, ontwerp- of veranderingsprojecten, in opdracht van bedrijven en instellingen. Deze simulatiegame helpt opleidingen er voor te zorgen dat studenten beter voorbereid aan deze praktijkprojecten kunnen beginnen. In een simulatie van vijf opeenvolgende dagen maken studenten onder veilige en gecontroleerde omstandigheden kennis met de opeenvolgende stappen van een onderzoeks-, ontwerp-, of veranderingsproject, ervaren zij welke vragen, problemen en dillema’s zij daarbij tegenkomen, en ontvangen zij feedback op hun aanpak, ideeën, oplossingen en producten. 
  • Het startpunt voor dit project was een korte projectmanagementgame die door het Serious Gaming Lab van NHL Stenden Hogeschool was ontwikkeld voor de opleiding ICT&CT. Het doel van dit SURF-project was om deze game, in een reeks van iteraties, door te ontwikkelen tot een volwaardige simulatiegame game die door iedere HBO-opleiding, met grote groepen studenten tegelijk kan worden gespeeld, en waarbij peerfeedback-principes worden gebruikt om een hoog realiteitsgehalte, een hoog leer-rendement en een sterke motiverende werking te bewerkstelligen. 

Resultaten

  • Het resultaat van het project is de DBE Peerfeedback Sprint: An Applied Research Project Management Game. De DBE Peerfeedback Sprint is een ‘blended’ en ‘low-fidelity’ simulatiegame. Dit betekend dat de game deels in de workshop-vorm en deels online wordt gespeeld en gebruik maakt van eenvoudige digitale middelen; de game kan met een standaard peerfeedbackprogramma zoals PeerGrade of FeedbackFruits, of eventueel via email worden gespeeld.
  • In de game speelt de student de rol van een professional die een onderzoeks- of ontwerpopdracht uitvoert. De game bestaat uit vijf ronden. Iedere ronde duur één dag. In iedere ronde voeren de spelers een stap in het project uit. Iedere stap resulteert in een deelproduct. Na het opleveren van elk deelproduct geven de spelers elkaar, in de rol van collega-professional, peerfeedback op hun deelproducten. De game start op dag één met een plenaire bijeenkomst waarin de spelers hun opdracht ontvangen, en eindigt op dag vijf met een plenaire bijeenkomst waarin zij hun eindproduct pitchen. De tussenliggende dagen worden online gespeeld.
  • De waarderingscijfers van de game laten zien dat project in haar doel is geslaagd. Game is goed speelbaar met een grote groep studenten en de deelnemers ervaren de game als leerzaam, nuttig, leuk en interessant.

Ik vond de game …

N

Mean

(1-10)

Std. Deviation

Leerzaam

63

8,07

1,20

Nuttig

63

7,86

1,31

Leuk

63

7,46

1,59

Interessant

63

7,86

1,31

Ontwikkelde materialen

  • De game wordt aangeboden via het Serious Gaming Lab van NHL Stenden Hogeschool.
  • De game wordt voor iedere opleiding aangepast aan de leerdoelen en content van de opleiding.
  • Dit is de entreepagina van de versie die in de laatste testronde is gespeeld.

Contactpersoon voor vragen

Djoerd Hiemstra, d.hiemstra@nhl.nl

Stimuleringsregeling open en online onderwijs

Dit is een project uit ronde 2018 van de stimuleringsregeling open en online onderwijs.

 

Peer feedback sprint