Gamebrics: Serious gaming voor actief online leren

Dit ‘Gamebrics’ project combineert online activerend leren (via scenario-based serious games) én online formatief toetsen (via analytical e-rubrics). Het project integreert beide elementen op een vernieuwende wijze en zorgt voor een evaluatie in de onderwijspraktijk. Het beoogde resultaat is een gebruiksvriendelijke en gevalideerde tool voor docenten.

Gamebrics

#EPIC22: Instructional design of active online learning through serious games

Kom naar de sessie van Hans Hummel op #EPIC22. Hij geeft een presentatie op dinsdag 31 mei in ronde VI van 14.30 - 15.30.uur 

Presentation | The presentation is comprised of three parts: 1. Serious gaming as a solution for more motivating and active and experiential online education; 2. Design guidelines (models) and the importance of qualitative instructional design; 3. Worked examples (and evidence-base) of serious games.

Koop een ticket

Hiermee kunnen ze (virtuele) begeleiding mét geautomatiseerde (synchrone) formatieve assessment van analytische vaardigheden realiseren.

Instelling

Open Universiteit (penvoerder)

Doel en doelgroep

In het ‘Gamebrics’ project ontwikkelen we een innovatieve aanpak voor interactief praktijkgericht vaardigheidsonderwijs voor het hoger onderwijs. Daarbij staat de ontwikkeling van analytische vaardigheden centraal. Het project omvat het ontwerp, de implementatie en de praktijkevaluatie. We gebruiken serious games om activerend en betekenisvol online leren te kunnen realiseren. Binnen het spelverloop bouwen we analytische rubrieken in die de verwerving van analytische vaardigheden ondersteunen met formatieve e-assessment.

De aanpak en de games die we in dit project ontwikkelen, zijn in principe van belang voor de meeste cursussen en studenten binnen het hoger onderwijs. Deze vorm van online activerend onderwijs is steeds beter schaalbaar te maken voor grote groepen studenten. In het schooljaar 2018-2019 waren ruim 750.000 studenten ingeschreven in het hoger onderwijs; zij vormen dus de doelgroep. 

Resultaten

Het project levert de volgende resultaten op:

  • Een gevalideerde rubriek voor analytisch denken in het hoger onderwijs (als generieke complexe vaardigheid);
  • Een invoertool waarmee e-rubrics in de gameplay worden geïntegreerd;
  • Inzicht in de praktische bruikbaarheid en effectiviteit van deze innovatie in het vaardigheidsonderwijs;
  • Toegang tot de softwareproducten en eventueel hergebruik ervan;
  • Mogelijkheid tot dienstverlening en maatwerk rond dergelijke onderwijsinnovatie;
  • Aanbevelingen en instructies voor het ontwerpen en gebruiken van een digitale didactiek gericht op activerend vaardigheidsonderwijs;
  • Een aantal proof-of-concept serious games waarin de onderwijsinnovatie reeds is toegepast.

Ontwikkelde materialen

De belangrijkste te ontwikkelen materialen zijn de invoertool en de serious games. Het plan is deze materialen te ontwikkelen vanaf 1 september 2021; in augustus 2023 moeten de werkzaamheden zijn afgerond. Het binnen het Gamebrics project ontwikkelde materiaal zal beschikbaar komen onder de Creative Commons licentie CC BY-NC-SA. Het materiaal maken we vind- en herbruikbaar door de SURF-Edurep dienst voor hoger onderwijs en Kennisnet te gebruiken. De publicaties komen breed beschikbaar via Open Acces Journals en de PURE-repository.

Resultaten van het project komen gedurende het project beschikbaar via gamebrics.nl

Contactpersoon voor vragen

Hans Hummel, Open Universiteit (hans.hummel@ou.nl).

Stimuleringsregeling open en online onderwijs

Dit is een project uit ronde 2021 van de stimuleringsregeling open en online onderwijs.